Re: Mixer 'send' signaal routering

Berichtdoor Incurable » 20 Aug 2016 22:13

Officiele post van Incurable (nieuwe topic van gemaakt):

Incurable schreef:
Ik heb in de loop der jaren meerdere interfaces (oa delta 1010) gehad.
Tot anderhalf jaar geleden gebruikte ik met veel plezier de Sonar VS-100.
Begin vorig jaar heb ik, tweedehands, de Tascam FW-1884 gekocht.
Geweldig apparaat! Firewire audio-interface met mengtafel die communiceert met mijn DAW (Sonar Producer 8.5).
De faders en software communiceren met elkaar, als ik met de muis een fader in Sonar aanpas, dan past de gemotoriseerde fader zich automatisch aan en andersom.
Sinds deze aanschaf gebruik ik de muis alleen nog voor andere software zoals plugins, de rest kan allemaal via de mengtafel (ook basic functies zoals opslaan, undo, e.d.)
De mengtafel heeft 8 in/out en ik heb er een half jaar geleden een ADAT interface bij gekocht waarmee ik de in/outputs heb uitgebreid naar 16.
de mengtafel is uit de periode dat digitaal er net in begon te komen en heeft veel analoge aansluitingen, maar is digitaal ook volledig inzetbaar.
Het enige dat ik er op mis is een send/return aansluiting. Voor de rest geweldig speelgoed. Ik wil hem nooit meer kwijt!

Afbeelding

Ik heb hiervoor een paar analoge mengtafels gehad en die hadden allemaal send/return en dat ging allemaal heel simpel.
Maar via gewone in/out zit ik vaak te puzzelen. Het lukt me wel om het op die manier in Sonar met de External FX plugin aan de praat te krijgen,
maar buiten Sonar en ook in de standalone mengtafel modus van de Tascam, lukt het me niet om het effect ook over de input te laten lopen die ik wil.

Dit is een van de vragen waar ik via dit forum hoop meer duidelijkheid over te vinden.

_____________________________________________________________________________________
BillT schreef:
Hallo Incurable,

Dat van de external FX (plugin) is precies wat ik bedoelde.
Nu ken ik deze tafel persoonlijk niet maar heb even de handleiding opgezocht.
Daarin lees ik dat uitgangen 3/8 alleen via de digitaal outputs (van de computer dus) gebruikt kunnen worden.
Dat wil dus zeggen dat in standalone deze niet als send of direct outputs gebruikt kunnen worden. :?
_____________________________________________________________________________________
Incurable schreef:
Bedankt voor het uitzoeken. Ik was er al een beetje bang voor.
Voor opnemen werkt het natuurlijk prima met sonar, maar als ik zo even voor de lol wil spelen, is het weer een beetje gedoe.
Ik heb eventueel nog optie om het wel aan de praat te krijgen, maar twijfel of het verstandig is.
Ik heb in mijn rack ook nog een behringer R1202 mixer hangen. Die heeft wel send/return.
Ik zou de outputs van de 8 sporen 1 op 1 naar de tascam inputs kunnen laten lopen en in het vervolg inpluggen op de Behringer.
En dus met een omweg sends gebruiken. Het blijft in mijn studiootje, ik hoef er niet mee op pad, dus kwa opstelling zou het kunnen.

Maar ik twijfel of het wel slim is om er nog een schakel tussen te zetten met meer kans op ruis/storing e.d.
Incurable

Forum Lid
Forum Lid

Computer: I7 octacore 3.0ghz / 16GB mem
Windows 7
DAW: Sonar producer 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Tascam FW-1884
Geluid weergave:: KRK Rokit 5 monitor
Shure SRH440 koptelefoon

Berichtdoor BillT » 21 Aug 2016 11:47

Even of ik het goed begrijp.
Je sluit een 8 sporen aan op de Tascam (waarmee je dus die sporen kan mixen) en vervolgens de stereo (mix) uitgang (1/2) van de Tascam op de R1202.
Dat kan maar dan zal je of die mix (dus geen individuele sporen) naar de send kunnen sturen of iets wat op een ander ingang van de R1202 is aangesloten.

Elk extra schakel in een keten zal de ruis/verstoring kans verhogen.
Als je goede kabels gebruikt en de boel goed afregeld zou dit minimaal moeten zijn.
Gebruik in dit geval dan wel Line ingangen op de R1202 om de Tascam er op aan te sluiten.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor Incurable » 21 Aug 2016 17:35

Ik bedoel eigenlijk andersom.
Ik ga met een 8 kanaals DI naar de mono inputs van de R1202.
Die mixer laat ik neutraal staan en kan send/return over die kanalen sturen.
De outputs zouden dan naar de 8 inputs van de tascam gaan.
Ik kan dan op de R1202 de effecten via de send per spoor apart aansturen en dat signaal gaat naar de tascam (en zo dus ook in Sonar opnemen).
Wel een omslachtige oplossing natuurlijk.

Maar inderdaad is het een extra schakel die het geluid kan 'aantasten'
Misschien verstandiger om voorlopig maar de send via de sonar plugin te gebruiken.

Bedankt voor het meedenken. Soms zie ik door de bomen het bos niet en is een andere kijk erop heel verhelderend.
Incurable

Forum Lid
Forum Lid

Windows 7
Shure SRH440 koptelefoon

Berichtdoor BillT » 21 Aug 2016 18:24

Geen dank Incurable, altijd leuk om mee te denken.
Die laatste oplossing begrijp ik overigens ook niet. :)
De R1202 heeft geen 8 outputs, dus je zou ook dan een stereo mix output naar de Tascam sturen. :problem:
Je zou wel iets met de inserts kunnen bedenken (wel omslachtig). :think:
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Re: Re: Mixer 'send' signaal routering

Berichtdoor Incurable » 23 Aug 2016 21:15

Nee, ik zat krom te denken. Ik heb in het verleden niet veel gedaan met die R1202, die werd me min of meer in de schoot geworpen.
Met de delta 1010, de VS-100 en de Tascam had/heb ik wel meerdere outputs, maar dat gaat natuurlijk niet op voor de R1202.
ik ga er voorlopig niet te moeilijk mee doen en gebruik de effecten als send gewoon via Sonar en de hardware plugin.

Inserts gebruik ik ook af en toe, maar het nadeel is natuurlijk dat je het dan maar op 1 spoor kan inzetten (of 2 - stereo).
Ik probeer om alles een beetje helder te krijgen voordat ik daadwerkelijk de homestudio ga inrichten.
Nu heb ik op de hobbykamer een provisorische setup en dat is op dit moment mijn proef 'speeltuin'.
Dan hoef ik niet meer het wiel uit te vinden als ik de boel ga inrichten.
Tot nu toe heb ik in de loop der jaren alles gedaan met handmatig inprikken als ik iets nodig had.
Ben nu ook bezig om een paar patchbays in te richten zodat alles permanent aangesloten is en makkelijk doorgeprikt kan worden.
Maar het is nog een gedeeltelijke puzzel hoe ik het beste de apparatuur kan aansluiten en waar ze in de chain moeten om ze het beste tot hun recht te laten komen.

Deze thread (en ik weet zeker in de toekomst ook andere) helpen me een eind op weg in het denkproces.
Incurable

Forum Lid
Forum Lid

Windows 7
Shure SRH440 koptelefoon

Terug naar Signaal Routering