Oude interface

Oude interface

Berichtdoor Ton » 06 Jan 2017 18:28

Wat mij opvalt is dat er verschillende hoogwaardige interfaces worden aangeboden op Marktplaats. Meestal met Firewire aansluiting. Voor mijn computer, met het logo van een aangevreten stuk fruit, zoek ik een 8- kanaals interface met Thunderbolt aansluiting.
Er zijn wat mogelijkheden: nieuw of gebruikt met Firewire en dan een verloopkabeltje naar Thunderbolt of gewoon fors investeren in bijvoorbeeld een Focusrite Clarett 8PRE.

Alternatieven zijn er genoeg maar dan met USB.

Zijn de oudere (mp) interfaces sorftwarematig niet compatible meer met de nieuwste OS? Is het echt zinvol om te investeren in Thunderbolt? Is inmiddels ook al weer achterhaald, nu USB-C.
Ton

Forum Lid
Forum Lid

Computer: Macbook pro
DAW: Ableton Live
Geluidskaart (Audio interface): Roland 25 iets
Geluid weergave:: Genelec 1019A

Re: Oude interface

Berichtdoor larsholm » 06 Jan 2017 22:08

Mooie aan apple thunderbolt is dat je met een afaptertje van 30 euro een perfect werkende firewire interface hebt.

Ander probleem met thunderbolt is dat je de dpport en usbC smaak hebt. (2 en 3) schijnt problemen op te leveren als je de een met de ander wil verbinden.

Jammer is dat alle ontwikkelingen zo snel gaan en dat de adaptertjes achterblijven.

Thunderbolt is een prima keuze, maar nog erg duur. Wel geniet je dan van praktisch geen latency met een snel genoege computer. Ook zal steeds meer apparatuur naar thunderbolt overgaan.

Usb is een zeer veilige keuze, aangezien dat zo ingesleten is dat dat nog vele jaren gebruikt en ondersteunt zal worden.
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Berichtdoor Ton » 06 Jan 2017 23:08

Waar ik mij zorgen over maak is dat de software niet meer bijgewerkt wordt. Zit je dan met je Firewire interface van 3 jaar oud, 2400,- gekost.
Volgens mij is dat aan de hand met de , niet goedkope, interfaces die nu te koop staan.

Hoe goed is USB tov. Thunderbolt?
Ton

Forum Lid
Forum Lid

Computer: Macbook pro
DAW: Ableton Live
Geluidskaart (Audio interface): Roland 25 iets
Geluid weergave:: Genelec 1019A

Berichtdoor larsholm » 06 Jan 2017 23:41

Zolang genoeg mensen het gebruiken zal de software geupdate worden. Maar hoe lang dat is kunnen we slechts naar gissen.

Usb 2 vervoert ongeveer 25 i/o tracks tegelijk. Usb 3 is ongeveer 10 keer zo snel (5 Gbps). Meer dan genoeg capaciteit dus.
Thunderbolt 2 is 20 Gbps, thunderbolt 3 is 40 Gbps.

Vanaf usb 3 zal je je geen zorgen te maken over aantal tracks. Enigste is dat thunderbolt veelzijdiger is en minder latency zal opleveren. (Al zijn de nieuwste usb drivers van de focusrite usb interfaces ook akelig snel)
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Terug naar Geluidskaart