Review 7 -Step Mastering Suite van Noiz-lab

Review 7 -Step Mastering Suite van Noiz-lab

Berichtdoor BillT » 21 Okt 2015 10:38

Voor 99 euro kun je bij Noiz-lab de 7-Step Mastering Suite kopen.
7 plugins en een instructie om in je DAW je eigen muziek te masteren.
Ik heb het uitgeprobeerd en hier mijn bevindingen.

Als eerste, dit is geloof ik wel de goedkoopste manier om aan 7 goed werkende mastering plugins te komen. De plugins zijn allen simpel van opzet en instellingen wat ik alleen maar een groot plus kan vinden.
Doen wat ze moeten doen zonder moeilijke poespas.
Genummerd om de volgorde van gebruik makkelijker te maken en een handleiding (helaas nu nog alleen in het Engels) welke duidelijk uitlegt hoe je elke plugin dient te gebruiken en, misschien wel het belangrijkste, waarom.
Alleen deze (ook gratis te downloaden) manual is al een aanrader om te downloaden en te lezen als je gaat masteren.
Klinkt allemaal erg positief (nee ik heb geen aandelen hierin).

Niks op aan te merken dan?
Niet zo zeer op de kwaliteit van de plugins of de manual maar meer op een risico die de nummering en manual kan bewerkstelligen.
Je zou hierdoor namelijk kunnen denken dat je alle plugins altijd moet gebruiken, en dat geloof ik niet.
Natuurlijk gaat J.D. Young er van uit dat de gebruiker zijn verstand en vooral zijn oren gebruikt om te masteren.
Maar ik weet uit ervaring dat de beginnende homestudio het vaak niet kan laten om alles wat ze aan plugins hebben ook in hun project te gebruiken (nodig of niet).
Zo zijn veel van deze tools geweldig goed om problemen in de mix enigszins te redden. Maar een goede mix zal mogelijk ook een deel van deze plugins niet nodig hebben.
7 plugins zijn (voor Cubase althans) ook wel veel om in de track insert slot toe te voegen.
De eerste 6 zullen namelijk in Cubase alleen pre fader zijn en dus de laatste 2 post fader.
Natuurlijk kun je met een group of Bus (of zelfs op de master bus) de rest laden maar zorg er dan ook voor dat je daar eventueel fade in of fade outs maakt anders zal de laatste plugin (brickwall limiter) door het (fade)volume beïnvloedt worden. Komt bij dat we ook juist graag ditheren NA eventueel fade in of fade outs (dit probleem zie ik wel in meer mastering suites) willen.
Als ik suggesties zou mogen doen aan Noiz-lab dan hadden ze de High pass monomizer (plugin 1) en de mid/side equalizer (plugin 2) samen mogen voegen tot 1 plugin, deze zal je bijna altijd als ze nodig zijn ook samen gebruiken.
Verder zou ik de Dither als apart plugin (los van de brickwall limiter welke dan plugin 6 zou zijn) als plugin 7 uitgebracht mogen worden (deze laatste kan dan post fader geplaatst worden).

Samengevat is dit, zeker voor het geld, een aanrader voor wie zelf wil gaan masteren.
Ze klinken goed, doen wat ze beloven en zijn simpel maar doeltreffend in te stellen.
Gebruik alleen wat nodig is en let op het signaal route voor de juiste werking en je kunt hiermee een goede master maken.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Re: Review 7 -Step Mastering Suite van Noiz-lab

Berichtdoor BillT » 11 Jan 2016 14:35

In samenwerking met Noiz-Lab en Homestudioplugin komt er nu ook een Nederlandstalig handleiding.
Hier alvast de primeur.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Terug naar Plug-Ins