Bouwen van een eigen studio

Bouwen van een eigen studio

Berichtdoor DennisRens » 06 Dec 2016 11:34

Hoi!

Zoals in het voorstel topic genoemd heb ik wat vragen over het bouwen van een eigen studio. Ik studeer nu aan de Volver Sound Academy in Tilburg tot muziekproducer/sound engineer en ik ga samen met mijn vader in onze garage een studiootje bouwen. Mijn vraag is: wat heb ik daar allemaal voor nodig? Ik ben nog erg nieuw in het studiowereldje dus ik ben bang dat ik dingen over het hoofd zie. Misschien wat tips voor dingen die erg belangrijk zijn, denkend aan kabels van tevoren aanleggen, bepaalde afmetingen waar je control room aan moet voldoen vanwege geluidsgolven?

Het budget is max €6000,-. Dit is voor isoleren/akoestiek en hardware. Mijn vader en ik zijn erg handig met klussen dus we zullen zelf alles gaan doen (wel iemand erbij halen voor de akoestiek). Het is niet de bedoeling dat dit een professionele home studio word. Het moet een goed werkbare ruimte worden waar ik veel ervaring op kan doen met het zelf leiden van een project om een band op te nemen, zelf alle mic's plaatsen, zelf de mix maken etc. Het is qua praktijk voor school super goed om dit te doen en natuurlijk al een begin voor mijn eigen studio te hebben in de toekomst (dan wel professioneel).

Doel van de studio
Het doel van de studio is voornamelijk bandjes op te gaan nemen in een redelijk standaard bezetting. Dat zal dus drums, bas, 1 of 2 gitaar, zang en eventueel keys zijn.

De ruimte
Het opname gedeelte zal de afmetingen krijgen van 3,68 meter bij 4,27 meter (hierbij nog geen rekening gehouden met isolatie dus er zal nog 10-12 cm af gaan daarvoor..).
De control room zal de afmetingen krijgen van 2,15 meter bij 2,80 meter (hierbij ook nog geen rekening gehouden met isolatie).

Hardware
Wat is er precies nodig aan hardware? Mijn lijstje komt tot dit:
- Studio monitors
- Schuim voor onder de monitors (of wall mount?)
- Laptop
- Daw
- Externe audio interface (in mijn geval 2x 8 xlr kanalen voor een volledige band op te kunnen nemen?)
Ik zat te kijken naar focusrite Saffire Pro 40/Focusrite Scarlett 18i20/Steinberg UR824 (is aan de hoge kant qua totaal budget voor de studio)
- Koptelefoons
- Microfoons (drum mics, condensator mic voor zang, Shure sm57 voor gitaar (eventueel condensator erbij), DI en sm57 voor bas, keys via line out direct in de interface)
- Mic stands
- Midi controller (Akai MPK o.i.d.)
- Kabels (werken met multikabel van de controlroom naar opname ruimte?)

Zoals je ziet mis ik ongetwijfeld een hoop dingen. Kunnen jullie dit aanvullen en wat tips geven over hoe je dit in de praktijk het beste kunt uitvoeren?

Dingetje waar ik mee zit is bijvoorbeeld:
- Een externe geluidskaart met 2 hoofdtelefoon uitgangen (er komen 2 externe geluidskaarten dus 4 uitgangen voor hoofdtelefoon), hoe leg ik de verbinding van de controlroom naar de opname ruimte aan voor de hoofdtelefoons? Begin dit jaar hebben wij met onze band een EP opgenomen in een high quality studio en daar hadden ze een klein kastje waar je je hoofdtelefoon op in kon prikken en zo de gewenste mix op je oren kon krijgen.
- Kun je 2 externe geluidskaarten altijd aan elkaar linken?

Ongetwijfeld zal ik tegen nog meer dingen aan lopen, ik hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen!

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Dennis Rens
Bijlagen
Tekening.jpg
Tekening van de maten
Tekening.jpg (104.48 KiB) 8859 keer bekeken
DennisRens

Forum Lid
Forum Lid

Computer: Macbook Pro 15" retina mid 2015
Besturingssysteem: Mac OS Sierra
DAW: Logic Pro X

Re: Bouwen van een eigen studio

Berichtdoor BillT » 06 Dec 2016 15:13

Hoi Dennis,

Even enkele korte opmerkingen en adviezen van mijn kant uit.
Afmetingen zijn zeker belangrijk, om daar iets over te kunnen roepen mis ik echter nog een belangrijk maat. De hoogte? 8-)

Akoestiek, wensen van studio (waar muzikanten muziek maken) en control room (waar je ook zult gaan mixen) zijn vaak verschillend.
Maak je studio niet te dood!
Akoestiek is wat anders dan isolatie!

Studiomonitors zijn de laatste stap in de geluidsweergave, bezuinig daar niet op!
Schuim (onder monitors of waar dan ook)? Afhankelijk van ruimte, monitors en OF er problemen zijn.
Er zijn wel eens problemen opgelost door ‘schuim’ weg te halen. ;)

Laptop, Voldoende rekenkracht en interngeheugen (en snelle harde schijven natuurlijk).

DAW, tja daar kun je oorlog over voeren. Heb je al een voorkeur?

Audio interface, niet onbelangrijk en mijn advies zou zijn, maak een plan wat je wil gaan doen met hoeveel in en (vergeet niet) uitgangen je denkt nodig te hebben.
Afhankelijk van de interface kun je deze linken (met ADAT bijvoorbeeld).

Koptelefoons (versterkers), De hoofdtelefoon uitgangen op de geluidskaarten zou ik enkel en alleen in de controlroom gebruiken.
Er zijn op genoemde interfaces van de zelfde (als de hoofdtelefoon aansluitingen) line uitgangen.
Breng deze naar de studio en plaats daar eventueel een hoofdtelefoon versterker die men kan gebruiken.
In mijn studio heb ik er voor gekozen een klein analoog mixertje met hoofdtelefoon aansluiting) daar neer te zetten zodat muziekkant ook zelf de cue mix kan regelen.

Mijn eerste advies (of vraag) is”
Maak een duidelijk plan met de doel van je studio.
Een heel band in 1x opnemen? Dan heb je nodig, ruimte, veel in en uitgangen, een hoop microfoons met benodigde hardware (kabels en stands).
Afhankelijk van waar je woont, geluid isolatie.
Vraag is dan dus, hoeveel ingangen (en de rest) denk je nodig te hebben om een band in 1x op te nemen?

Wellicht niet direct (gewenste) antwoord op je vragen, maar hoop toch dat je er mee geholpen bent.
Tot slot nog enkele links die je wellicht op weg helpen:
[urlhttp://homestudioplugin.nl/thuis-studio-beginnen/studio-akoestiek/]Akoestiek[/url]
Weergave
Computer
DAW
Audio interface

p.s. zou voor gemak ook denken aan beeldschermen (zeker met een laptop) en eventueel een controler (en dan bedoel ik geen midi keyboard).
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor DennisRens » 08 Dec 2016 10:22

Hoi BillT,

Oh ja, de hoogte haha. Ik ga die vanavond eens opmeten, ik denk dat het op zijn hoogste punt 3,5/4 meter is en op zijn laagste zo'n 2,20 meter. Het is een puntdak, het opname gedeelte komt net over het midden (dus net voorbij de punt van het dak).

Laatst had ik het met iemand over de akoestiek in de studio, dat je in een kleine ruimte zoals bij mij qua akoestiek eigenlijk weinig kunt maar dit op kunt lossen met bepaalde plugins (stereo reverb..?). Het is op zich wel een hoog dak denk ik en dat het in een punt loopt lijkt mij ook fijn, het idee is om helemaal bovenin het dak een basstrap te maken.

Als studiomonitors had ik van Eve Audio de SC207's in gedachten, heb je hier ervaring mee? Ik heb ze gehoord naast verschillende krk's, Pioneer, een set PSI's, Quested SR6 (klonk eerlijker maar die prijs...), Adam a7x. (was erg vergelijkbaar met de SC207).

Als DAW heb ik Logic Pro X, heb toen ik Windows had even Cubase gebruikt maar Logic bevalt me erg goed. Misschien dat ik er voor kies om ook nog Cubase aan te schaffen vanwege het feit dat ze dat programma op school gebruiken in de studio.

Ik zag dat je een Focusrite Saffire pro 40 in bezit hebt, hoe bevalt deze je? Ik zoek naar een interface die de best mogelijke pre-amps heeft in vergelijking met de prijs.
Ik wil een volledige band opnemen maar dit hoeft niet perse in één keer (Als het in een keer gebeurd zal dit voor de repetitie zijn met mijn band om ons eigen werk terug te kunnen luisteren, minder goede opname is dan dus acceptabel). Ik zat te denken aan ongeveer 10 kanalen drums? 2x per gitaar dus 4 totaal voor gitaar, 1x bas, 2/3 zang (double voor lead zang, enkel voor backing), stereo kanaal voor keys. Dan kom ik uit op geloof ik, voor alles wat hierboven staat 20 kanalen. Deze hoeven niet allemaal tegelijk in te gaan maar dan heb ik dus 20 kanalen uit nodig?

Bill, kun je mij eens uitleggen wat een ADAT precies is/doet?

Het idee voor een beeldscherm is zeker een goede, toevallig van de week nog naar gekeken maar deze zal wel pas later in de buy chain komen denk ik haha. En een controller, je bedoeld wat faders..?

Alvast super bedankt!

Dennis
DennisRens

Forum Lid
Forum Lid

Berichtdoor DennisRens » 08 Dec 2016 13:21

Aanvulling op mijn vorige bericht: Het is wel het idee om de drums en bas tegelijkertijd op te nemen. Misschien de gitaar partij en de zang partij als guide line mee te laten lopen tijdens het opnemen van de drums en bas. De gitaar en zang kunnen dan in de control room mee spelen.
DennisRens

Forum Lid
Forum Lid

Berichtdoor BillT » 09 Dec 2016 14:23

Hey Dennis,

De afmetingen van de kamer zijn belangrijk om de z.g. room modes te berekenen.
Zie dit maar als de resonantie frequenties van de kamer. Hierdoor zullen bepaalde frequenties luider klinken en anderen juist weer zachter (op bepaalde plaatsten in de kamer).
Een schuin wand (of plafond) is voordelig om het stuiteren van reflecties te voorkomen.
Aan room modes doe je weinig behalve dan de probleem frequenties te absorberen (bijvoorbeeld basstraps), maar dan wel de frequenties die problemen geven (anders creëer je juist problemen).
DSP oplossingen (EQ op frequenties, fase/delay aanpassingen) kunnen wel wat helpen maar veranderen niks aan de room modes, vaak helpen ze alleen op 1 bepaalde plek in de kamer.
Akoestiek is een vak op zich. :o

De EVE SC207 zijn prima studio monitors, nearfield dus prima voor de ruimte waar je ze in wil zetten.
Als budget het toelaat zou ik ook eens naar de SC208 gaan luisteren, net iets meer power in de laag.
Waar je ook voor kiest, leer ze kennen.

DAW kom je wel uit. 8-)

Ja de focusrite interfaces zijn eigenlijk allemaal wel prima. Voor dat geld krijg je naar mijn mening geen beter interface. Hier nog een review van mij van de pro40.
viewtopic.php?f=26&t=30

Aantal ingangen. Je hebt maximaal nodig wat je aan 1x wil gaan opnemen.
Bij een volgende take kun je immers de zelfde ingangen weer gebruiken.
Als je bijvoorbeeld aan maximaal ingangen de drums en bas wil opnemen heb je, drums 10 (is dit niet wat veel?) en bas 1 (hier gebruik ik juist vaak 2) nodig.
Totaal 11 ingangen. Maar het is maar hoe en wat je allemaal tegelijk wil opnemen.
Uitgangen? Wil je analoog gaan mixen (voor "in the box", digitaal, heb je aan twee uitgangen genoeg)?
Uitgangen heb je vooral nodig om eventueel hardware aan te sluiten of voor verschillende cue mixjes.

ADAT is niks anders dan een digitaal audio connectie.
Bij 48kHz - 24bit heb je 8 kanalen uit en 8 kanalen in (96kHz wordt dit 4).
Als je interface dus ADAT heeft kun je een ander apparaat met ADAT daarop aansluiten en zal de eerste interface meer in en uitgangen hebben.
De Pro-40 samen met bijvoorbeeld een Behringer ADA8200 of (als je perse focusrite pre amps wil) de Focusrite Octopre krijg je dus 16 analoog in en uitgangen (zie mijn review waarom geen 20).

Met een controller bedoel ik inderdaad een DAW controller als mengpaneel 'knopjes' om mee te mixen.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor larsholm » 12 Dec 2016 16:43

De Eves zijn uitstekende monitoren. Zelf vond ik ook de 208 beter klinken. Die gaven toch nog wat meer laag, wat die andere missen.
Zelf heb ik meerdere interfaces gehad. M-audio, Behringer, noem maar op. Echter, de enige waar ik echt tevreden mee was waren m'n focusrite interfaces. Ik had zelf de PRO 26 (firewire), en heb nu de scarlett 18i8. Beiden bevallen me supergoed. Ben nog niks tegengekomen wat me van focusrite af heeft gehaald in deze prijsklasse.
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Terug naar Overige Hardware