Samson Graphite 49 Midi Keyboard

Samson Graphite 49 Midi Keyboard

Berichtdoor BillT » 05 Sep 2014 09:43

Hier mijn review over deze 49 semi gewogen toetsen met aftertouch Midi keyboard.
Een master MIDI keyboard (dus zonder eigen geluiden) met heel veel mogelijkheden, wordt gelijk met een DVD waarop Native Instruments Komplete Elements (virtueel instrumenten) staat geleverd.
Afbeelding

Nu ben ik niet zo van de knoppen op midi keyboards maar tegenwoordig wordt er haast niet anders geleverd.
Dit is niet erg en kan ook wel handig zijn en kwa prijs maakt het niet veel uit.
Ik heb voor deze gekozen omdat ik (na overlijden van mijn oude) weer een 49 toetsen aanslag gevoelig en als extra met aftertouch keyboard wou hebben.
Verder moest er een MIDI uitgang op zitten en ook zonder USB moeten kunnen werken (de plaats waar het komt te staan heb ik wel een MIDI ingang maar geen USB).

De aansluitingen op de achterkant:
Afbeelding

Eerst maar eens via USB op de computer aangesloten.
Na inschakelen van de Keyboard ligt het LCD beeldscherm op en kan ik mijn DAW opstarten (wel in die volgorde anders worden de MIDI in en uitgangen niet door je DAW gevonden).
De Midi in en uitgangen staan bij de overzicht in Cubase. Geen gedoe met drivers of iets dergelijks.
Na een spoor met een virtueel instrument in Cubase aangemaakt te hebben en op deze spoor de Graphite 49 midi ingang toe te wijzen (en de spoor op luister stand te zetten) kunnen we gelijk aan de slag.
De toets aanslag werk plezierig en alles voelt degelijk aan.
Er zijn nogal wat mogelijkheden op de keyboard en deze kunnen zeker handig zijn, bijvoorbeeld:
Drawbar, de schuifregelaars kunnen in omgekeerd volgorde werken zodat ze als een soort drawbar op een orgel instrument kunnen werken.
Alle knoppen, schuiven en draaiknoppen zijn te programmeren waardoor je handig verschillende instellingen van je virtueel instrument kan bedienen op je keyboard.
Aftertouch is ook programmeerbaar dus ook ander functies kunnen hierdoor bediend worden. (Aftertouch reageert op de druk op toetsen nadat je ze al ingedrukt hebt.)
Er zijn standaard 10 presets met voor gedefinieerd instellen om de meest populaire DAW's direct te kunnen bedienen (handig voor start, stop en volume settings).
Daarnaast kun je er 20 zelf programmeren en opslaan.
Dat programmeren is nog wel eens een uitdaging, naast het begrijpen wat je moet doen is het komen tot de juiste parameter in het scherm wel eens een knoppen gedruk.
Ze hebben ook wel 'Editor software' maar deze heb ik (nog) niet aan de praat gekregen op win 8.

Deze keyboard levert mij wat ik verwachte en de prijs is goed.
Alles voelt degelijk aan en werkt prima. Het zal echter nog wel wat uurtjes programmeer werk kosten om mijn presets er in te krijgen.
Zal over een tijdje (en dus ook een tijd gebruik) deze review weer updaten.

Update 21-02-2016: Op win 10 is gebruik van Editor geen probleem.
Ook firmware update verliep vlekkeloos. Tot nu toe geen problemen of teleurstellingen gehad. Prima apparaat!
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Re: Samson Graphite 49 Midi Keyboard

Berichtdoor johan » 10 Sep 2014 10:23

bedankt Bill voor je review
het is inderdaad zo dat er heel wat uurtjes in gaan zitten om alles in te stellen en op te slaan
johan

Berichtdoor Stratpeter » 13 Okt 2014 14:06

Dit vond ik al heel handig: https://www.youtube.com/watch?v=7Ed3HFtZ1tg

Peter
Stratpeter

Senior Lid
Senior Lid

Berichtdoor BillT » 14 Okt 2014 12:07

Filmpjes zijn altijd handig Peter. :)
Was ook bezig met een Cubase FAQ (Zal binnenkort eens verder mee gaan).
faq.php?mode=cubase#f1r1

Wist je overigens dat de Graphite een "Cubase" preset heeft?
In Cubase kun je dan gewoon als 'remote device' de Mackie Control gebruiken.
(Scheelt een hoop config werk) :)
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor Stratpeter » 14 Okt 2014 12:26

Bedankt voor de tip, ga het gelijk proberen.
Stratpeter

Senior Lid
Senior Lid

Berichtdoor favdberg » 28 Feb 2016 15:40

Hoi Bill,
Heb inmiddels een Samson Graphite 49 voor mijn verjaardag gekregen,zelfs al iets eerder.Kan ik er alvast mee aan de gang.Heb hem aangesloten zoals in je review omschreven en de instellingen in Tracktion 6 naar mijn mening goed gezet.Het klopt zoals je vertelde dat de DAW hem direct herkende. Alleen ik krijg nog geen geluid op de monitorspeakers. Heb een midi spoor aangemaakt met als input Samson Graphite 49. Als ik nu ga opnemen zie dat bij het bedienen van de toetsen hij ook gegevens ontvangt en opneemt. Maar bij afspelen geeft hij geen geluid. Dus naar ik aanneem is het opgenomen alleen maar data en moet nog omgezet worden naar een piano,drum of wat je kiest. Denk dat ik die laatste stap niet begrijp hoe ik dat doen moet. Bij de settings input, kan ik bij set program kiezen voor 128 verschillende instrumenten. Staat nu 1 (acoustic Grand Piano). Ik ook wel wat foto's gemaakt van de verschillende schermen.Maar ik weet niet hoe ik die moet koppelen aan dit bericht. Ik hoop dat je me verder kan helpen,want nogmaals ik ben een beginner.Maar leer graag. Dus ik zal zeker iets niet goed doen.
Zie een reactie en mogelijk advies met belangstelling tegemoet.

Muzikale groet uit Schagen, Frans
favdberg

Gebruikers-avatar
Forum Lid
Forum Lid

Computer: Asus laptop I5 proccessor, Windows 10
DAW: Tracktion 6
Geluidskaart (Audio interface): Tascam 8x16
Geluid weergave:: KRK RP6 en Shure in-ear SE425 +PSM300 zender /ontvanger

Berichtdoor BillT » 28 Feb 2016 21:02

Hallo Frans,
Fijn dat alles werkt. Klopt, MIDI is geen audio (geluid).
Je zult dus ook iets van een virtueel instrument in je DAW moeten laden om geluid te horen.
De set is z.g. GM (General Midi) opzet (piano's en drums e.d.) maar geen geluid.
Hoe een virtueel (software) instrument in Tracktion op te zetten weet ik niet maar staat vast in de handleiding.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Devine Artist 12A

Berichtdoor favdberg » 01 Mrt 2016 00:04

Hoi Bill,
Het klopt wat je schreef,dat ik virtueel instrument in mijn DAW moet laden. In de instructie filmpjes van Tracktion was er een met een uitleg over de plugins voor Midi. maar ik bleek deze al in mijn software pakket te hebben.Tracktion heeft zelf Synth Pack en Mastermix,deze heb ik toen bij de upgrade van Tracktion 5 naar 6 er bij gekregen. In Synth Pack zit een heel arsenaal aan virtuele instrumenten en effecten in. En deze werkt perfect met het midi keybord, opname en afspelen alles werkt nu. Dus weer een stuk wijzer geworden. Bij deze weer bedankt voor je informatie. Weer een hoop te proberen en te testen.Dus weer uren zoet met deze hobby.
Vriendelijke Groeten, Frans
favdberg

Gebruikers-avatar
Forum Lid
Forum Lid

Computer: Asus laptop I5 proccessor, Windows 10
DAW: Tracktion 6
Geluidskaart (Audio interface): Tascam 8x16
Geluid weergave:: KRK RP6 en Shure in-ear SE425 +PSM300 zender /ontvanger

Berichtdoor Churchill » 01 Mrt 2016 11:28

Haai Bill,
ziet er mooi uit, ben ook toe aan een nieuw midi keyboard, maar om een keuze te maken valt nog niet mee.
Met jou uitleg en dat van andere gebruikers kom ik weer wat verder.
Churchill

Senior Lid
Senior Lid

Berichtdoor BillT » 01 Mrt 2016 14:31

Veel plezier met je keyboard and virtueel instrumenten Frans.
Dank je Churchill, ach in principe doen ze allemaal het zelfde, maar snap dat de stap zetten 'welke' moeilijk kan zijn.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Devine Artist 12A

Volgende

Terug naar Gebruikers ervaringen (Reviews)