Nowsonic Legend

Nowsonic Legend

Berichtdoor larsholm » 22 Sep 2014 19:30

Even een klein intro voor we aan het review beginnen. De nowsonic Legend is een cardioide kleinmembraam condensermicrofoon.
Ik zocht een leuke condensermicrofoon voor algemeen studiogebruik, met een niet al te hoog prijskaartje. Ik heb de microfoon nieuw gekocht voor €79,- .

De doos
Als ik de doos uit het pakketje haal zie ik een mooi afgewerkte, stevige doos. Het gewicht is precies wat ik verwachtte. De grootte is ook als verwacht. Wel zijn de achterkant en de zijkanten van de doos op de kop afgedrukt. En ook als ik de doos openmaak ligt de microfoon er op de kop in. Waarschijnlijk is dus gewoon de bovenant op de kop geprint. Op zich niet storend, eerder slordig. (Al moet ik zeggen dat ik nu pas tijdens het schrijven van dit review zie dat het niet klopt. Op de doos is in verschillende talen standaardinfo over de microfoon te vinden, evenals de inhoud van de doos.

Afbeelding

Inhoud van de doos (Wat krijg je?)
Als we de doos (op de kop welliswaar) openmaken zien we het volgende zitten.

Afbeelding

Afbeelding

- De microfoon met microfoonclip
- De handleiding
- Een leer-achtig hoesje

Dit alles is stevig verpakt in een dikke laag schuimrubberachtig materiaal om de boel tijdens transport heel te houden.
Het visuele aspect van de unboxing zit bij mij direct goed, nu het technische gedeelte en de praktijk nog.

Het hoesje
Ja, ik hou jullie nog ven in spanning over de microfoon. Eerst even een korte blik op het hoesje. (Weer wat visueel spul dus)

Het hoesje zit stevig in mekaar. Ik heb een paar keer flink wat kracht op de naden gezet, en hij hield het prima. De stof is fijn om vast te houden en de microfoon past er gemakkkelijk in. Ook het nowsonic logo staat er mooi op afgedrukt. Het hoesje wordt gesloten dmv een touwtje en een drukkraal. Er is eigenlijk niks op aan te merken. Voor de rest is er ook niks speciaals over te melden. Door naar het volgende onderwerp dan maar!

De microfoon
Visuele aspecten/bouw
Muhahaha, toch weer visuele aspecten. Maar ik beloof het kort te houden. De microfoon is volledig gemaakt van een solide zink behuizing met een roestvrijstalen grill. Achter die grill zit een met aluminium gecoat kleinmenbraam. De microfoonclip is van hard plastic gemaakt en wordt op de microfoon geschrieeft met een ijzeren ring. Al met al vind ik het een erg stijlvolle microfoon die toch wel een lassiek uiterlijk heeft. Het wit met zwarte design, wat toch wel veel weg heeft van de meeste grootmenbraam microfoons, samen meet het grijze logo en de zwarte clip ervaar ik als prettig om naar te kijken.

Afbeelding

Functies
Nu begint het leuker te worden, want ja, wat boeit het nou hoe een microfoon er uit ziet? (Mij stiekem wel een beetje maar dat terzijde) We gaan over naar de functies.
Ik moet je teleurstellen. Er zitten eigenlijk maar twee benoemenswaardige aspecten op deze microfoon. namelijk:
- Het kan geluid omzetten naar elektrische signalen
- Er kan een XLR kabel op aangesloten worden

Ja. Dat was het. Er is namelijk niks van een -10db pad of iets van een roll-off aanwezig. Gewoon alleen de microfoon. Echter zal je die dingen ook niet zo snel nodig hebben aangezien de microfoon vooral bedoelt is voor in de studio. Daar kan je later in je DAW of mixer een rolloff instelllen, en met een max van 135dB SPL zal je een -10dB pad ook niet snel nodig hebben.

De praktijk
Kijk, eindelijk het belangrijkste van alles, de praktijk.

Laten we beginnen met het instellen van de microfoon. En aangezien er zo goed als geeen extra functies in de microfoon zitten gaaat dat erg makkelijk. Je schoeft het op je dooie gemakje op je statief (geen microfoonstatief adapter meegeleverd! Kijk vantevoren goed wat voor schroefdraad je op je microfoonstatief hebt!), hangt een xlr kabel tussen je interface en de microfoon, fantoom aan, gain open en gaan met die banaan.

De klank van de microfoon is erg fijn, en redelijk vol te noemen. Het natuurlijk geen Neumann ozd, maar voor 80 euro klinkt hij meer dan fijn. Maarja, ik kan je met woorden qua klank niks uitleggen. Daarom heb ik de volgende proefopnamen gemaakt.
(Alle opnamen zijn droog, en hebben geen enkele vorm van nabewerking gehad. De gebruikte interface is een AKAI EIE pro.)

Opname Vocal. Met popfilter, ongeveer 20-30 cm van de microfoon af:
vocal-dry by lars-dump

Opname gitaar. 30cm afstand, gericht op overgang body/hals:
gitaar-dry-1 by lars-dump

Mijn conslusie
Toch maar even een kleine conclusie. Ik vind het een fijn microfoontje met een leuke heldere, doch iets afgeronde klank. Voor de prijs ben ik zeer tevreden met deze allround condensatormicrofoon!
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Re: Nowsonic Legend

Berichtdoor BillT » 22 Sep 2014 19:53

Leuke, goede review Lars,
Zo zie je maar dat je geen microfoon met de prijs van een middenklasse auto nodig hebt om goede opnames te maken.

Bedankt voor je bijdrage.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor Recman » 24 Sep 2014 09:12

Hoy Larsholm,

Fijne klank en dan heb ik het nog maar met de Realtek kaart van mijn Eee PC(notebook) beluisterd, normaal is mijn muziekhoekje deze week af en dan ga ik het met één van mijn andere geluidskaarten beluisteren. Succes ermee en gaan met die banaan :lol:
Groeten Henri
Recman

Berichtdoor larsholm » 24 Sep 2014 21:12

Let niet te veel op de klank van de vocal track. Op dat moment was ik nogal verkouden, en mn zangtechniek js nogal bagger. Dat zorgt er onder andere voor dat de opname een beetje dof klinkt.
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Terug naar Gebruikers ervaringen (Reviews)