Focusrite Saffire Pro 40 (Audio Interface)

Focusrite Saffire Pro 40 (Audio Interface)

Berichtdoor BillT » 29 Apr 2014 21:33

Ondertussen bijna 2 jaar in gebruik in mijn studio. Dus tijd voor een review.
Laat ik beginnen met waarom ik gekozen heb voor de Pro 40.
Er moest op ingeplugd kunnen worden, condensator microfoons, line uitgangen en instrument (gitaar) uitgangen dus het moest een interface worden met fantoom voeding goede pre amps en ook graag instrument (HiZ) ingangen. 24bit resolutie bij 48kHz en de mogelijkheid om alle in en uitgangen naar behoefte te routeren (software matig) bij voorkeur met behulp van een controller (midi).
In mij studio wordt hoofdzakelijk 1 track per keer opgenomen en afhankelijk van wat er opgenomen wordt zal dit maximaal 3 ingangen behoeven. Echter, ik wou ook graag al mijn rand apparatuur er op aansluiten en dusdanig dat ik niet telkens kabels hoef uit te wisselen (plug en play).
Toen ik begon te tellen hoeveel in en uitgangen hiervoor nodig was kwam ik al gauw op 9 ingangen en (hou je vast) 18 uitgangen (in stereo is het al gauw dubbel..). Dit vooral omdat ik graag het geluid voor de artiest apart van de control room wou aanbieden.
Aangezien ik mijn brood hier niet mee verdien was het budget maximaal 700 euro.

In mijn zoektocht naar audio interfaces welke hieraan voldeden viel mij meteen twee dingen op.
1. Bar weinig audio interface software biedt wat ik zocht (vrijheid) en al zeker niet midi gestuurd.
2. Waarmee wordt geadverteerd aan in en uitgangen is niet gelogen maar ook niet bij aankoop beschikbaar.
Wat punt 1 betreft bied de Pro 40 mij zeker de vrijheid maar helaas geen midi control.
Een voorbeeld van 2, op veel sites staat de Pro 40 met 20 in en 20 uitgangen (vandaar de 40).
En dat is ook zo maar wel op deze manier:
• ingangen: 20 (8x analoog, ADAT, S/P-DIF, 'loopback' facility)
• uitgangen: 20 (8x analoog, monitor out, 2x hoofdtelefoon, ADAT, S/P-DIF)
Kortom, pas als ik ook bijvoorbeeld een ADA8000 er bij zou kopen had ik 16 analoog in en 16 analoog uitgangen. (via ADAT)
Nou was ik aan 18 uitgangen gekomen inclusief een stereo hoofdtelefoon uitgang dus dat kon mooi.
Dit alles paste binnen budget.

Mijn ervaringen tot nu toe met de Pro 40.
Hij is stabiel. Ongeacht hoeveel ingangen (en uitgangen) ik gebruik, hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Wel moest ik bij de overstap naar een 64bit (win8) systeem een ander FireWire kaart kopen maar hierna nooit problemen gehad.
De Fantoom voeding is per 2 banken (ingang 1/4 en 5/8) in te schakelen en dat is voor mijn gebruik ook prima. De Pre-amps hebben een goed geluid, zijn stil en prima in te regelen. Wel moet je ze ver opendraaien wil je echt boosten maar op laatst gaan ze zeker ook hard maar blijven stil. Ingang 1 en 2 hebben een Instrument stand welke voor pickups goed werkt.

De hoofdtelefoon uitgangen zijn krachtig (gaan hard zat) en de monitor volume regeling is zowel hardware als softwarematig te regelen.

De 8 led VU meters staan leuk en geven ook correct aan als wat signaal niveau is.

De software (MixControl) werkt perfect en is goed te configureren. Al kan ik mij voorstellen dat een leek door alle mogelijkheden wel eens de weg kan kwijt raken (mogelijkheden maken ingewikkeld).

Ik kan om eerlijk te zijn weinig tot niks negatiefs vinden over deze interface.
Om dan toch maar iets te vinden, zoals hierboven genoemd mochten de regelaars van mij wel wat eerder beginnen met boosten en oo ja, een jack wil nog wel een wat stevig blijven zitten waardoor er meer kracht nodig is om deze er weer uit te trekken.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Terug naar Gebruikers ervaringen (Reviews)