Componeer-software

Componeer-software

Berichtdoor harrybreton » 27 Sep 2016 20:20

Hallo,
ik ben Harry en mijn hobby is muziek .Ik componeer eigen nummers met zang.Ik heb me vorig jaar een Yamaha Tyros 5 aangeschaft omdat het een toestel is met vele mogelijkheden ( real tracks) en styles.
Mijn bedoeling is nu om met mijn computers nummers te maken die beter uitgewerkt kunnen worden (arrangementen).
Ik heb een basis kennis wat betreft muziek,maar heb totaal geen kennis met werken met studio programma,s
Aangezien omzeggens de meeste op de markt zijnde programma,s in het engels zijn besef ik dat het nog extra moeilijker zal zijn om alle technische termen te bevattenen er wegwijs uit te geraken.
Ik heb op het internet een programma gevonden waarvan ik veronderstel dat het voor mij misschien beter geschikt is en dus minder moeilijk is om mee te werken.Het betreft PG Music Band in a Box Proffesional 2016.
Kent iemand dit programma of heeft er iemand al ervaringen mee opgedaan?
Biedt dit programma een degelijke studio kwaliteit ?en is het compatibel met mijn Tyros 5 ?
Graag had ik hierover enige informatie gehad

M.v.g.
Harry
harrybreton

Forum Lid
Forum Lid

Re: Componeer-software

Berichtdoor BillT » 28 Sep 2016 09:54

Hallo Harry,

Band in a box is precies dat, een band in een doos (software).
Je kunt er dus makkelijk muziek mee maken door akkoorden aan te geven, de stijl van de nummer en dan zal de software automatisch ‘muziek’ aanmaken.

Het is dus maar net waarnaar je op zoek bent.
Hoeveel controle (automatisch is niet altijd handig) wil je er over hebben?
Kwaliteit van DAW’s (muziek software) tegenwoordig hoef je geen zorgen om te maken.

Compatibiliteit met Tyros 5?
Tja, de Tyros 5 is een band in the box op zich.
Ongenuanceerd (en niet beledigend bedoeld) is de Tyros een draaiorgel. :silent:
Dus is de vraag welk compatibiliteit ben je naar op zoek?
Tyros heeft zijn ‘eigen instrumenten’ maar kan wel MIDI signalen naar ‘buiten’ sturen (en ontvangen).
Deze zou je in een DAW kunnen opnemen, echter is de vraag of de DAW er ook iets mee kan doen. Voorbeeld, een MIDI signaal C op kanaal x start een drum loop in Tyros.
In je software zou dan die zelfde signaal die zelfde loop (maar dan in de software) moeten starten.
Er zijn voor verschillende DAW’s ook verschillende ‘Tyros’ pathes beschikbaar die dit ‘vertalen’.

Hier een voorbeeld filmpje (in Duits) van dit soort patchen tussen Tyros en Cubase.
https://www.youtube.com/watch?v=UPHFfqLXd2w
Wat het filmpje in iedergeval duidelijk maakt is dat het niet eenvoudig en simpel is. :wtf:
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor harrybreton » 30 Sep 2016 20:08

Hall BillT,
bedankt voor je reactie op mijn vragen.Ik ben een leek wat betreft het opnemen van muziekpartijen door middel van een computer programma.Wat betreft mijn kennis van de Engelse taal heb ik geen probleem met een normale conversatie,maar wanneer het technische bepalingen betreft heb ik het moeilijk.Wetende dat omzeggens alle DAW,s in het engels zijn stel ik de vraag of er ook een Daw bestaat met nederlandstalige handleiding.
Voorts wil ik mij de nodige apparatuur aanschaffen ( PC of mogelijk Laptop) nodig voor het opnemen van mijn muzieknummers.
De reden dat ik graag op dergelijke wijze zou willen werken is dat ik tot op heden steeds naar een muziekstudio ben gegaan ,gewerkt heb met studiomuzikanten het resultaat niet evenredig was met het kostenplaatje.Ook ben je afhankelijk van deze mensen en gezien tarief/tijdsduur van de studio zijn je mogelijkheden beperkt.Ik vermoed dat eens je een beetje overweg kan met een programma je veel meer mogelijkheden hebt om dingen uit te proberen zonder dat er een tijdsdruk mee gemoeid is.
Kunnen jullie mij enigzins een idee geven met welke toestellen ik het best gediend ben ?
Al vast bedankt
Gr.Harry
harrybreton

Forum Lid
Forum Lid

Berichtdoor BillT » 30 Sep 2016 20:48

Hallo Harry,

Wellicht dat de DAW: Reaper iets voor je is.
Hier is namelijk ook een Nederland vertaling voor.

Samen met een goede audio interface kun je dan met de meeste computers prima opnames maken.

Natuurlijk is het stukken meer relaxt als je in je eigen tempo zonder tijdsdruk rustig aan de slag kunt.
Maar vergeet niet dat ook mixen en audio bewerken een 'art' is. Met de spullen alleen ben je er niet.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor harrybreton » 01 Okt 2016 00:37

Hallo BillT,
bedankt voor je snelle reactie,ik besef maar al te goed dat ik nog een lange weg heb af te leggen maar ik vermoed dat eens ik er een beetje weg mee ben het mij meer voldoening zal geven.
Ik las op het forum dat er leden zijn die met samplitude en Magix music maker 2016 werken ,zou dat misschien ook iets voor mij zijn aangezien ik vermoed dat het in het nederlands is.
Kan je me ook enig idee geven wat betreft aankoop PC met de noodzakelijke toepassingen voor muziek.Het mag gerust gaan over een degelijk en toekomstgericht toestel.

M.v.g.
Harry
harrybreton

Forum Lid
Forum Lid

Berichtdoor BillT » 01 Okt 2016 09:04

Gewoon ergens beginnen.
Ook met Samplitude of Magix is prima muziek te maken en te mixen, belangrijkste zal zijn dat ze plug-ins (zoals VST) accepteren en realtime audio bewerken (dat doen deze twee volgens mij ook).
Als je een idee hebt van welk software (DAW) je wil gebruiken kun je gelijk bij de specificaties kijken welk minimaal eisen er aan de computer zijn.
Verder zou ik gaan voor stil (wel handig bij muziek), voldoende interngeheugen (zoveel als budget en computer toelaat) en toekomstgericht?
Tja dan het nieuwste van het nieuwste wat volgende week al weer oud is. :o

Elk computer (ook de alle nieuwste, snelste, ..) is op zijn knieën te krijgen.
Het is maar hoe gek je er mee doet.
Maar of ik 200 plug-ins tegelijk kan gebruiken of 400?
Meestal kom ik met 16 sporen mix niet boven de 50 uit als ik gek doe....
Maar eerlijk is eerlijk ik ken ze welke aan de standaard plug-in slots niet genoeg hebben (wat ook aan de resultaat te horen is).
Mooiste is een computer alleen en afgestemd voor muziek, een computer wat van alles en nog wat moet kunnen doen zal altijd een compromis zijn in muziek.
Hier enkele tips voor PC (windows) afstellen.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Devine Artist 12A

Berichtdoor harrybreton » 01 Okt 2016 12:41

Bedankt BillT,
met deze formidabele uitleg ga ik nu aan de slag om me een geschikte PC aan te schaffen.Eens dit voor mekaar is zal ik alle gegevens betreffende deze computer kenbaar maken op het forum.
Nog een prettig weekend toegewenst

M.v.g.

Harry
harrybreton

Forum Lid
Forum Lid

Terug naar Overige Audio Software