Gitaar en zang opnemen

Gitaar en zang opnemen

Berichtdoor Themenjo » 23 Jan 2017 00:14

Goeden avond,

Ik ben en beetje aan het experimenteren met het opnemen van zang en gitaar. Als mic de rode nta1 via de focus Scarlett op kanaal 1 en acoustisch (versterkt) in input 2.
Nu valt me op dat de mic best veel geluid oppakt waaronder ook de gitaar uiteraard.
Zijn er nog trucjes om dat te verminderen?
Pad heb ik al aanstaan in de focusrite. Ik begrijp dat het beter is om per kanaal los op te nemen maar zou op 1 of ander manier toch ook tegelijk moeten kunnen zonder teveel geluids overdracht.

Groeten

Menno
Themenjo

Forum Lid
Forum Lid

Computer: MacBook pro
DAW: studio one gratis
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite

Re: Gitaar en zang opnemen

Berichtdoor BillT » 23 Jan 2017 10:17

Hallo Menno,
Gaat het hier om het geluid van de gitaar zelf of van de versterker welke de microfoon oppikt?
Geluid van de versterker zou je zo veel mogelijk kunnen afschermen in de richting van de microfoon.
Geluid van de gitaar zelf (akoestisch) is wat moeilijker natuurlijk. :)
Er zijn twee dingen die het mogelijk kunnen verbeteren (helemaal voorkomen doe je het nooit).
1. Plaats van de microfoon. De microfoon is het minst gevoelig aan de achterzijde, dus zo plaatsen dat deze naar de gitaar gericht is kan helpen mits je stem geluid hier natuurlijk niet onder lijdt.
2. Een ander type microfoon. Condensator microfoons zijn gevoelig, dat is mooi maar in dit geval een nadeel. Mogelijk dat een goede dynamische microfoon beter resultaat oplevert (je zal dan wat dichterbij de microfoon moeten zingen).

Tot slot even iets over 'pad', dit verminderd wel de gevoeligheid van de microfoon maar hierdoor zal in het algemeen de gain harder gezet moeten worden en daarmee het voordeel te niet gedaan hebben. Voor opnames van een tamboerijn (bijvoorbeeld) kan pad helpen om de bereik binnen goede niveaus te houden. In dit geval zal het niks helpen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en blijf experimenteren.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Terug naar Opname Technieken