Samenspelen over hoofdtelefoons en opnemen

Samenspelen over hoofdtelefoons en opnemen

Berichtdoor Nekkie » 18 Aug 2014 20:22

Hoi,
I zou graag wat advies willen inwinnen en hoop dat iemand van jullie me hiermee zou kunnen helpen.

Ik wil graag met mijn band samenspelen en opnemen bij mij thuis. Ik heb zelf een electronisch drumstel en verder zijn er nog toetsen, gitaar (electrisch) basgitaar (electrisch) (op dit moment nog geen zang).
We willen graag over hoofdtelefoons spelen (beperkt het geluid ivm buren)

Om dit te kunnen doen had ik het volgende in gedachte:
- Behringer XENYX X1204USB PA en studio mixer (inclusief software – Tracktion 4): 133 euro
- Behringer MICROAMP HA 400 hoofdtelefoon versterker (20 euro)
De investering is minimaal (153 euro) maar gaat deze opzet ook werken??

Alvast bedankt voor het advies.
Nekkie
Nekkie

Re: Samenspelen over hoofdtelefoons en opnemen

Berichtdoor BillT » 18 Aug 2014 20:58

Hoi Nekkie,

Even wat vragen om je doelstelling duidelijk te krijgen.
Wil je dat iedereen tegelijk speelt?
Is het je bedoeling om iedereen dan op een aparte spoor op te nemen?

Indien op beide vragen ja, dan gaat dat zo niet lukken.
De meeste USB mixertjes hebben alleen de mogelijkheid om de stereo output mix op te nemen (dus niet alle ingangen apart).
Hoe dat wel kan? Laat ik beginnen met, wat je wilt? Zie ook deel 1 van Basis Studio Werk, hier leg ik in het begin verschillende mogelijkheden uit, misschien heb je daar wat aan.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor Nekkie » 18 Aug 2014 22:32

Hoi Bill

ik heb "deel 1 van Basis Studio Werk" gekeken. Heel nuttig! Erg bedankt hiervoor.

Om je vragen te beantwoorden:
1) Wil je dat iedereen tegelijk speelt?
Ja, we willen met ons 4 en samen kunnen spelen.

2) Is het je bedoeling om iedereen dan op een aparte spoor op te nemen?
Had mooi geweest, maar inderdaad erg duur en daarom geen optie.

Het gaat er voor ons om dat we samen kunnen spelen. Met de analoge mixer zoals de Behringer kunnen we dan "life" opnemen en dit gebruiken als een concept opname en om ideen te bewaren.
Mochten we willen serieus willen mixen, dan zouden we "Take for Take" kunnen inspelen. Dit zou met deze analoge mixer kunnen, als we maar 1 instrument per keer aansluiten en gebruiken en opnemen via de stereo output. Klopt mijn beredenering?

Bedankt voor je hulp!
Nekkie
Nekkie

Berichtdoor BillT » 19 Aug 2014 09:46

Laten we beginnen met te kijken hoe we de boel zouden kunnen aansluiten op de mixer.

De elektrisch drumstel zal wel een line (stereo) uitgang hebben en kan dus op de 5/6 of 7/8.
Weet niet wat voor toetsen het zijn maar even vanuit gaand dat deze ook een stereo line uitgang heeft, idem.
Dan de elektrisch gitaren, als deze rechtstreeks aan de mixer aangesloten moeten worden zou je eigenlijk 2 hi-z ingangen moeten hebben (microfoon of line ingang is eigenlijk niet geschikt voor gitaar elementen) dit zou op te lossen zijn met DI-box(en).
Als de gitaren op versterkers worden aangesloten is de vraag of deze (versterkers) een line uitgang hebben, zo ja dan kan deze uitgang op de mixer (line in van 1 t/m 4) aangesloten worden.
Voor alles geld dan nog dat er dan nog een manier (speakers los koppelen of nep hoofdtelefoon plug gebruiken) gevonden moet worden om geen geluid te produceren (je wil immers hoofdtelefoons gebruiken) maar wel line output te geven.

Als het dan gelukt is om alles op de mixer aan te sluiten en geluid te krijgen moet de boel onderling afgeregeld worden (voor life opname). De uitgang naar de HA 400 sturen zorgt er wel voor dat ieder hoofdtelefoon zijn eigen volume kan regelen maar niet de onderlinge (instrumenten) verhoudingen.
Mijn ervaring met muzikanten is dat deze, zeker tijdens spelen, een ander onderling verhouding willen. Ook tijdens mixen is het niet handig om muzikanten er bij te hebben (ze vinden zichzelf meestal te zacht staan).
:roll:
Je ziet het al, wat jij wil kan wel maar is of niet ideaal of gaat veel meer geld kosten.
Ideaal zou zijn een multi in en output audio interface (vergeet niet dat stereo twee ingangen zijn).
En dan voor ieder muzikant een eigen mengpaneel zodat deze de onderlinge verhoudingen zelf kan regelen.

Tot slot, ja je kunt per keer een instrument aansluiten en deze via de stereo (USB) output opnemen maar verwacht niet te veel van de kwaliteit van de A/D converters in mengpanelen.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor Recman » 19 Aug 2014 19:02

Hoy Nekkie,

Ik heb niet veel aan Bill toe te voegen maar ik zou voor de amp 800 gaan als hoofdtelefoon versterker,http://www.behringer.com/EN/Products/AMP800.aspx

en met de hoofdtelefoons van behringer heb ik geen goede ervaring die lekken vrij snel ik zou eens bij thomann of keymusic eens naar andere budget merken kijken,
Ik werkte vrij veel met Behringer en heb veel zaken van Behringer, di boxen, 2 actieve speakers B300, 2 sets MS40 monitors, 4 CE500A actieve monitors die ik gebruik voor spreekbeurten van Mozart, Tsjaikovski door een muziek leraar gegeven, Ik heb een Xenyx1832FX, een Eurodesktafel 32 kanalen enz. en ik ben daar best tevreden van, maar de hoofdtelefoons en de condensator microfoons mijd ik heb ik persoonlijk geen goede ervaring mee.
PS. ter inlichting ik werk ook met een tafel van Yamaha, KRK controle boxen, Rode NT2A microfoons, shure SM57 en SM58 microfoons, Bayer dynamics en AKG microfoons en draadloos met Sennheiser en AKG.
WAT IK BEDOEL IS DAT IK ZEKER GEEN BEHRINGER HATER BEN ZOALS ER OP ANDERE FORUMS ZIJN EN TER INLICHTING BEHRINGER HEEFT MIDAS OPGEKOCHT EN IS DE KWALITEIT VAN DE XENYX MIXERS VERBETERT.
Groeten Henri
Recman

Berichtdoor Nekkie » 20 Aug 2014 20:13

Hoi Bill, Recman,

Bedankt voor jullie info!
Mbt de hoofdtelefoon amplifier zal ik je advies zeker opvolgen, Recman.

Mbt samenspelen en opnemen heb ik wat meer moeilijkheden. Ik heb wat rondgekeken, maar vind het niet makkelijk. komt waarschijnlijk ook omdat ik het niet helemaal begrijp.

Ik heb gekeken naar USB audio interfaces. Ik kwam daarbij op de behringer firepower FCA 1616. Volgens mij voldoet deze aan de Specs die je had aangegeven, Bill:

FCA1616, 16 In/16 Out, 24-Bit/96 kHz USB/FireWire Audio/MIDI Interface with ADAT, 4 state-of-the-art MIDAS designed mic preamplifiers with thomann phantom power, individual Pad, Low Cut and Hi-Z, 16 inputs / 16 outputs (analog and digital combined), I/O formats supported: analog, S/PDIF (coaxial and optical), ADAT, S/MUX, Direct Monitoring, 2 Headphones out, Levelcontrol for up to 7.1 speaker systems, 8 analog inserts, MIDI thomann I/O, powered via external powersupply (included), kensington lock port, dimensions: 19" 1U, Supports Windows and Mac.

Maar, kan ik hiermee met 4 instrumenten tegelijk spelen? Ik neem aan dat dit ook geen multitrack opname mogelijk maakt, maar alleen 'take by take'?

Bedankt,
Nekkie
Nekkie

Berichtdoor BillT » 20 Aug 2014 20:47

Hallo Nekkie,

Met de FCA1616 kun je wel alles (live) als multitrack opnemen (en dus later mixen) sterker nog er zitten twee hoofdtelefoon uitgangen op en samen met de AMP800 (van Recman :)) zou een ieder een eigen mix op zijn hoofdtelefoon kunnen hebben (zonder gebruik van mixers).
Voordat je tot eventueel aanschaf over gaat heb even geduld.
Ik zal proberen uit te zoeken wat voor routering mogelijkheden de FCA1616 heeft.
Ik ken deze AI namelijk verder niet dus ga dat even voor je uitzoeken.
Kom ik dus op terug.

Update:
Helaas, de FCA1616 geeft je voldoende in en uitgangen maar onvoldoende (bijna geen) routering mogelijkheden.
Waarom is dit belangrijk? Ten eerste wil je (zeker als je live speelt) nagenoeg geen latency (vertraging in je geluid) hebben.
Direct monitoring dus, en dan wel zo dat je zelf kunt bepalen welk ingang op welk uitgang (hoofdtelefoon) komt.
Nog mooier zou het zijn als je zelfs ingangen met elkaar kan mixen en dan naar bepaalde uitgangen kan sturen.
Ik heb voor je gezocht en een paar AI bekeken en helaas kan ik er maar 1 vinden voor een redelijke prijs die dat kan.
Dit is wel een bekende van mij (Heb zelf de Saffire Pro40) en dus weet ik ook zeker dat deze dit kan. De Focusrite Scarlett 18i20
Deze is echter ook gelijk een stuk duurder...
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Devine Artist 12A

Terug naar Beginners plek