Wat nu?

Wat nu?

Berichtdoor Frans » 16 Nov 2014 12:14

Ik heb op dit moment alleen een geluidsinstallatie, een computer, een Soundcraft MFXI 16 (waarop een Boss RC 300 en een BOss ME 80 aangesloten is).
Daarnaast krijg ik een muziekbewerkprogramma vanmiddag van een vriend.
Ik wil graag mijn mengpanneel ook gebruiken, kan dat en wat heb ik verder nog nodig om te kunnen starten.
Domme vragen misschien maar ik leer (hopelijk) snel. :oops:

Groet,

Frans Stabel
Frans

Re: Wat nu?

Berichtdoor BillT » 16 Nov 2014 12:45

Hallo Frans,
De eerste vraag die ik hierin meestal stel is, wat wil je gaan doen?
Analoog mixers zijn leuk voor live optredens of om gemixed stereo opnames te maken (Hierna is hierin dus ook maar weinig meer te veranderen).
Verder zijn ze vrij zinloos in een digitaal studio. (Ze staan wel leuk :))
Ik zie dat de RC300 een USB aansluiting heeft maar volgens mij is deze alleen om wav bestanden van loops te in of exporteren.
Bij de ME80 USB staat ook dat het een audio (en midi) interface is. Maar deze geven vaak alleen de output van het apparaat door.
Om opnames op je computer te kunnen maken zal een goede geluidskaart (audio interface) een must zijn naast software natuurlijk maar ik lees dat daar al aan wordt gewerkt (welk DAW is het?).
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor Frans » 17 Nov 2014 20:16

Hallo BillT,

Ik wil langzaam aan beginnen met wat eigen muziek (van onze club) op te nemen en te bewerken.
Het verhaal van de analoge mixer is duidelijk.
Het verhaal van de RC 300 is juist en alleen om wav bestanden te laden en in de computer te zetten (voor als er iets misgaat).
Ook de aanname van de ME 80 is juist.
Gisteren Cubase 5 op mijn computer geinstalleerd door een kennis (werkt nog niet goed) en op de externe harde schijf gezet.
Ik hoop dat het goedkomt, maar wat moet ik verder nog aanschaffen (heb trouwens Schure 58 microfoons)
Frans

Berichtdoor BillT » 17 Nov 2014 21:16

Een goede audio interface is voor een homestudio onmisbaar.
Wat is een goede? Eentje die aan jou eisen voldoet.
Hoeveel ingangen heb je nodig? (Hoeveel sporen wil je tegelijk opnemen?)
De Shure 58 is een dynamisch microfoon (fijn ding overigens) en heeft dus geen fantoom voeding nodig, maar zou je later ooit een condensator microfoon willen gebruiken heb je dat wel weer nodig.
Beginnen op een geluidsinstallatie (met een fijn hoofdtelefoon er bij zou mooi zijn) kan prima. Upgraden naar monitor speakers kan altijd nog.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor Frans » 17 Nov 2014 23:23

Vier sporen lijkt mij al wat, wat kun je mij adviseren?
We hebben 1 x drums, 3 keer gitaren en een keyboard.

Zoals ik al zei, ik ben een absolute beginner....
Frans

Berichtdoor larsholm » 18 Nov 2014 00:27

Tja, dan komt er weer een factortje budget om de hoek kijken. Ook is een tegenvraag; wil je alles tegelijk op kunnen nemen of wil je alles apart van elkaar opnemen.

Dan om het af te leren een derde tegenvraag; met hoeveel microfoons versterk je je drumstel uit? (Of gaat dit al weer een stap te ver?)
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Berichtdoor Frans » 18 Nov 2014 08:07

Budget is een relatief begrip, daarnaast weet ik niet over welke orde van grootte we praten (gaat het over honderden of duizenden).
Het lijkt me leuk om de club ineens op te kunnen nemen.
Onze drummer heeft een electronisch drumstel, wat erg goed klinkt.
Maar ik heb ook een set van 4 microfoons liggen voor het versterken van een drumstel.

Misschien ga ik te snel, maar ........that's me.

Dank voor je snelle tegenberichten.

Groet Frans
Frans

Berichtdoor larsholm » 18 Nov 2014 10:17

Microfoons zijn dus al aanwezig. Dat scheelt al weer in je budget ;)

Wil je alles tegelijk op kunnen nemen of hoeft het slechts apart opgenomen te worden? De focusrite saffire serie is een hele leuke middenklasse serie, met alle mogelijkheden die je maar kan wensen in een home studio. Als je alles tegelijk wil opnemen is bijvoorbeeld een focusrite saffire pro 26 met een saffire octopre een mooie oplossing. Als je alles apart op wil nemen kan een enkele pro 40 al voldoen (afhankelijk van het aantal drum-mics wat je gebruikt natuurlijk)
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram

Berichtdoor Frans » 18 Nov 2014 14:49

bedoeld een Saffire pro 26 en eem saffire octopre appart?
Frans

Berichtdoor larsholm » 18 Nov 2014 15:44

Ligt er aan hoeveel microfooninputs je nodig hebt de octopre is namelijk niks meer dan een doosje vol microfoonvoorversterkers met compressors, en een adat uitgang die je met de pro 26 verbind. Het is dus een soort verlengstuk van de interface.
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Volgende

Terug naar Beginners plek