Wat nu?

Re: Wat nu?

Berichtdoor BillT » 18 Nov 2014 21:40

Frans,
Ik zou eerst beginnen met te tellen hoeveel ingangen je werkelijk nodig hebt.
Elektronisch drum met stereo uitgang? 2 dus. (Tenzij je het perse met microfoons wil opnemen.)
3x gitaren en een keyboard (laatste ook stereo uitgang?).
Geen zang microfoons?
Zoals je ziet zul je bij live opnames ook aardig wat ingangen moeten hebben.
Een goedkoper alternatief voor de Octopre is de Behringer ADA 8000.
Ja, ander kwaliteit (voor de echte fijnproever) maar ook ander prijs kaartje (161 tegen 600). En eh, waar hebben we het over?
Hiermee heb je dus al 8 ingangen te pakken en samen met een kaart welke ADAT aan kan de ingangen van die kaart.
En dan nog de vraag, moet het USB zijn of kan Firewire ook? (Voor de keuze van kaart.)
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor larsholm » 18 Nov 2014 23:57

Die behringer is inderdaad wat vriendelijker voor de portomonee. Hou er wel rekening mee dat de behringer preamps niet echt goed zijn. Dit merk je in al hun budget aparaten, het werkt allemaal prima, maar de kwaliteit laat vaak te wensen over. Ik heb zelf meerdere behringer mixers/interfaces (gehad), en ik heb er nog niet 1 kunnen vinden met fijne preamps. Neem dit mee in je beslissing. Het is zonde na een (half) jaar te moeten beslissen dat de kwaliteit niet naar wens is om vervolgens nieuw spul te moeten halen.

Zelf ben ik vaak genoeg in die val gelopen en dat heeft me de afgelopen paar jaar minstens 800 euro gekost... Vandaar dat ik je probeer te behoeden hiervoor ;)
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Berichtdoor BillT » 19 Nov 2014 21:32

Eens Larsholm, als je budget het aan kan kun je gerust (beter) investeren in hoge kwaliteit.

Aan de ander kant... Dat er door een pro studio bij aanschaft van een pre-amp van +2000 euro niet lang over nagedacht wordt komt ook omdat als zij een budget van enkele tonnen hebben. :shock:
En niet alleen omdat die pre-amp echt het verschil maakt.
Ergens ooit gelezen dat een mentor (voor audio engineers) zijn leerlingen twee pre-amps liet testen 1 van +2000 en de ander was nog geen 200 euro (die hij even snel bij de muziek boer op de hoek had gehaald) maar hun de apparaten niet liet zien, maar vertelde naar welke ze luisterden.
Echter hij had (expres) de twee door elkaar gehaald.
Allen konden gemotiveerd vertellen waarom ze de duurdere beter vonden klinken (wat dus in het echt de goedkoopste was).
Als ik het artikel weer kan vinden zal ik een link plaatsen.
Hier alvast een verklaring. :)

En ja er is verschil! De duurdere is beter, de vraag is alleen, maakt het zoveel verschil dat het dit geld waard is?
Maar voor wat bij zoveel van deze dingen geld, als jij het hoort is het voor jou misschien ook het geld waard.

p.s. Ik gebruik nog steeds ook goedkoop Behringer troep en mensen die het niet weten geven nog steeds complimenten. ;)
En nee, niet alles wat ze maken is goed, heb ook miskopen gedaan (maar dat geld ook voor ander merken).
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor Frans » 22 Nov 2014 11:00

Ik zei al eerder dat ik een absolute beginner ben en komen mijn vragen soms dom over, maar ik snap nog niet wat je bedoeld.
Dat van de focusrite Saffier pro 26 snap ik.
Als ik 1 drumstel, 3 gitaren,keyboard en 3 x zang op wil nemen, wat heb ik dan nodig?
Of is die saffier octopre voldoende.
Frans

Berichtdoor larsholm » 22 Nov 2014 11:13

Nee, de octopre is slechts een uitbreiding van een interface voor als je meer inputs nodig hebt dan er beschikbaar zijn op je interface.

Als je drumstel elektrisch is heb je minstens twee stereo line in en 6 microfoonigangen nodig. Dan is de saffire niet voldoende, omdat die maar 4 microfooningangen heeft.

Even een tegenvraagje, moet de interface firewire of usb zijn?
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Berichtdoor BillT » 22 Nov 2014 11:22

De Focusrite Saffire Pro 26 (349 euro) heeft 6 ingangen.
Als je er ook een Focusrite OctopPre MkII (dit zijn alleen ingangen en dus ook goedkoper (439 euro)) op aansluit heb je 8 ingangen extra.
Totaal dan 14 analoog ingangen dus (de Focusrite OctopPre MkII moet op een z.g. ADAT aangesloten worden en deze ingang heeft de Pro26, los heb je er dus niks aan).
Focusrite maakt spullen van goede kwaliteit, dus daar hoef je geen zorgen om te maken.

Als ik even een snelle telling maak hoeveel ingangen je nodig hebt (afhankelijk van hoe) kom ik op:
Drum - minimaal 3 (Twee overhead en kick) (Of twee als je de stereo uitgang van de elek drum neemt)
3 gitaren - 3 (Microfoon voor versterker)
Keyboard - 2 (Stereo uitgang)
Zang - 3
Totaal dus 11 ingangen nodig als je het op deze manier doet.
In dat geval zou dit dus de oplossing zijn met de 14 ingangen (heb je er 3 over).

Let wel, de Saffire Pro 26 heeft een Firewire (of Thunderbolt via een adapter) aansluiting op de computer nodig. Geen USB dus.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Devine Artist 12A

Berichtdoor Frans » 22 Nov 2014 19:06

Dank je voor de duidelijke uitleg, hier kan ik wat mee.
Frans

Vorige

Terug naar Beginners plek