Nummer thuis opnemen

Re: Nummer thuis opnemen

Berichtdoor Mongini » 11 Mrt 2015 21:44

Heb eigenlijk geen flauw idee wat een ADC is, maar als ik jullie goed begrijp is het niet mogelijk om zang op te nemen Met de Tascam?
Mongini

Berichtdoor larsholm » 11 Mrt 2015 23:48

Zoals ik al zei, een ADC zet jouw microfoonsignaal (elektrische golfjes) naar een digitaal signaal (1'tjes en nulletjes), waar jouw ipad mee kan werken.

Je kan met de tascam wél zang opnemen, maar het is eigenlijk niks anders dan een verloopkabeltje van microfoon naar jouw ipad koptelefoonsocket. Het zet dus niet het signaal om van analoog naar digitaal, maar laat dat aan de ipad over. Dit zal dus wel werken, maar de kwaliteit zal niet super zijn.

De dock die bill voorstelde heeft een ingebouwde ADC. Deze zet dus intern al het signaal om naar digitaal, en stuurt het daarna pas naar de ipad. De kwaliteit zal theoretisch beter zijn dan van de tascam.
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Berichtdoor Mongini » 02 Jun 2015 15:57

Hey allemaal!
Sorry voor mijn late reactie.

Ik heb zowel de Istudio (van behringer) als de behringer microfoon en een microfoonkabel aangeschaft. Ik kan nu inderdaad nummers opnemen. Dit doe ik via gagageband. Super bedankt voor jullie tips!

MAAR ER IS NOG EEN PROBLEEM! Ik heb last van ruis die heel erg aanwezig is. Ik dacht eerst dat het aan de mircrofoon lag, maar als de microfoon niet aangesloten is hoor je die ruis ook heel erg. Hoe verminder ik die ruis?
Mongini

Berichtdoor BillT » 02 Jun 2015 21:42

Ook als je de microfoon ingangen op de iStudio helemaal dicht hebt staan?
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor Mongini » 02 Jun 2015 23:22

Wat bedoel je precies met helemaal dicht? Zover ik weet kunnen ze niet open of dicht :s
Mongini

Berichtdoor larsholm » 02 Jun 2015 23:26

Waarschijnlijk gebruik je dan de sliders in de software? Dat verklaart de vele ruis. Je moet de knoppen op je istudio gebruiken om je microfoon te voorversterken. Door de knoppen open te zetten zal je microfoonsignaal versterkt worden ten opzichte van de achtergrondruis van je istudio.
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram

Berichtdoor Mongini » 03 Jun 2015 12:14

Ik snap niet wat je precies bedoelt met de knoppen open zetten, maar ik heb dus de knoppen op mijn istudio op allerlei manieren gedraaid maar de ruis blijft.

Over de sliders in mijn software. Ik gebruik Garage Band en wat ik probeer de ruis gaat niet weg. Wel is Garage Band voorzien van noise gate, maar zelfs dat werkt niet.

Ik ben er trouwens erachter gekomen dat de microfoon een fantoomvoeding van 48V nodig heeft en de Istudio maar een fantoomvoeding van +12V heeft. Ik heb hier totaal geen verstand van maar zou het misschien kunnen zijn dat de fantoomvoeding van de Istudio niet voldoende is ofzo? Of zeg ik nu iets raars :)
Mongini

Berichtdoor larsholm » 03 Jun 2015 14:40

Wat voor een microfoon heb je? En een te lage fantoomspanning kan inderdaad zorgen voor ruis.

Een oplossing zou een kastje als deze zijn.
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Berichtdoor BillT » 03 Jun 2015 20:14

Bij een te lage fantoom voeding heb je zeker ruis! (En zou advies van Lars opvolgen.)
Maar aangezien je dit vermeld:
Mongini schreef: maar als de microfoon niet aangesloten is hoor je die ruis ook heel erg.

Is het maar de vraag of dat je enige probleem is.
Met "knoppen" bedoel ik de draaiknoppen genummerd 1 en 2 op de iStudio.
Deze regelen de gain (versterking) van de ingangen 1 en 2.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor Mongini » 04 Jun 2015 20:07

Aah oke! Dus ik moet sowieso een externe fantoomvoeding aanschaffen. Duidelijk.

Over de knoppen. Ik weet nu welke je bedoelt. De microfoon sluit ik altijd op de eerste aan. Dus knop 1 en ik merk inderdaad dat de ruis minder wordt, maar dan hoor ik mezelf ook niet tijdens het opnemen. En eenmaal opgenomen, is de ruis nog hoorbaar.

Maar ik schaf eerst wel de fantoomvoeding aan en jullie horen wel of het dan allemaal gelukt is. Enorm bedankt voor jullie tips!
Mongini

VorigeVolgende

Terug naar Beginners plek