Naar info neuzen

Naar info neuzen

Berichtdoor Mean Mr Mustard » 06 Apr 2015 01:44

Hoi allemaal,

Via wat ge-google, nav een informatieve zoektocht voor een neefje (18 jaar), kwam ik op dit overzichtelijke forum terecht. Hij is van namelijk het type; ik vraag wel info aan m'n oom, maar ga liefst het homestudio wiel toch gewoon zelf uitvinden :P!

Verder was ik hier op dit forum hoofdzakelijk van plan vrolijk wat rond te neuzen ;).

Groeten, Marco.
Mean Mr Mustard

Re: Naar info neuzen

Berichtdoor larsholm » 06 Apr 2015 13:26

Welkom op het forum!
We gaan hier even verder met dit topic om alles overzichtelijk te houden! :)

Helaas is door een bugje tijdens het verplaatsen van het forum wat verkeerd gegaan waardoor het grootste deel van dit topic weggevallen is. Mijn excuses voor het ongemak.

Nu om nog even te reageren op je bericht:

Je verhaal zit inderdaad erg goed in elkaar!

Let wel dat je een usb keyboard niet direct ook praktisch live kan gebruiken.
Daarnaast zou ik als ik jou was die monitoren en interface (liefst 24 bit) doordrukken. Dat is toch wel een basisstap naar betere inzicht en analysering van je eigen werk. Daarnaast zou het overstappen naar een 'echte' microfoon (met xlr dus) een stap naar extra flexibiliteit kunnen zijn. Ook kan je veel geld besparen door te beginnen met een goedkoop, kaal, usb keyboardje voor in de studio. Die knopjes en pads kan je ook allemaal met je muis aansturen. Dat is dan net even wat meer moeite maar kan je wel makkelijk 100-150 euro schelen.
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Berichtdoor Mean Mr Mustard » 07 Apr 2015 02:44

Hoi Lars,

Ik begrijp de gang en het belang van de basiszaken en heb in deze ook niet direct advies nodig. Op die manier legde ik vooral uit waarom ik hier op dit forum kom neuzen. Alleen 'Hoi' vond ik zo beperkt haha. Heb jij het hierboven voor mij aardig aangepast. Wel een beetje zonde van m'n schrijftijd. Het zij u vergeven hoor ;-)...

Zelf heb trouwens dan ook wat meer functioneel materiaal dan wat ik mijn neef adviseer, maar dat heb ik dan ook gewoon door de jaren heen vergaard. Ben begonnen met wat Atari's en 4 sporen Fostex op cassetteband, veel gecrashed en gerommeld naast een andere passie die gelukkig veel weerstandloser verliep. Toen weer opgepikt en veel gehannes met Cubase VST 32, wat geheel niet goed draaide etc. en ik techniek uitkotste en niet verder kwam dan simpele 4 sporen geheugenst(d)euntjes op die Fostext op te nemen. Van echt musiceren kwam het niet, hoogstens een beetje produceren, maar loslaten is nooit een optie geweest. Gelukkig draai ik nu een tijdje lekker stabiel C7 Artist op een I7. Even afkloppen, maar er is dus nog hoop!

Dat gevoel heb ik echter minder bij mijn pogingen om het belang van zaken door laten dringen aan m'n neef. Dat is zo'n beetje als een asociaal persoon laten beseffen dat zijn gedrag asociaal is. Niet de juiste referentie bij hem in huis om in deze een objectief oordeel te vellen haha. Bovendien wil hij juist perse overstappen op die faders, knobs en pads en is hij de muis beu. Dat is zijn oordeel en hij stoeit er straks maar vrolijk op los. Helaas is dat overduidelijk niet mijn grootste probleem.

Zo wilde hij eerst een Roland usb keyboard (61 toetsen) kopen voor 320 euro, zonder wat dan ook aan AI of monitoren te investeren. Daar had hij niet aan gedacht of zag hij toen al geen noodzaak van in (!?). Vervolgens is hij het met me eens dat een keyboard van +- de helft van de prijs (M-Audio, Nektar, Novation etc.) ook een leuke optie is om mee te starten, maar wil hij van het bedrag dat hij nu uitspaart niet eens +- 100 euro besteden aan een focusrite AI, en de resterende euro's steken in monitoren. Dan vertel ik hem dus; 150 a 200 euro bij die 320 euro en je hebt er een monitor set bij met de mogelijkheid tot aanpassing van de akoestiek van de ruimte (kleine kamer), dan zullen je mixen beter gaan klinken na oefening, en heb je voor een totaalbedrag van zo'n 500 euro een leuke set de komende jaren. Bovendien wil ik hem ook nog wel helpen met wat basstraps oid.

Van z'n 1000 op de bank heeft dan nog steeds 500 euro over om in een laptop steken. Gewoon evt. nog wat extra bijverdienen en/of Pa & Ma lief aankijken en ook daar is een leuke buit is binnen ;-).

Zo lastig is het verhaal dus allemaal niet, ware het niet dat hij, ook na alles wat ik hem verduidelijkt heb, hij nog steeds vindt dat z'n onboard geluidkaart ism PC speakers niet zo slecht klinkt, terwijl hij niet eens een keertje een eigen mixje bij mij is komen luisteren op m'n 15 jaar oude Alesis Active MKII's. Niet dat dat top is, maar zelfs m'n Klipsch B-2's in de woonkamer klinken neutraler dan zijn PC speakers. Bovendien steek ik zelf flink wat tijd in de adviesvraag, want van iemand half helpen houd ik niet. Dus ja, dan mag hij als leek best wat onderbouwde zaken aannemen. Niet dat hij verder ondankbaar is hoor, en daar gaat het mij ook niet om, maar hij wil er gewoon niet aan wegens gebrekkige kennis. Krijg ik bijna de wens dat ik 'm had gezegd; Goede keus joh, die Roland. En klaar..!

Ik heb 'm vandaag trouwens mijn voorlopig laatste schriftelijke advies gegeven, waarbij ik ook m'n ervaringen van vandaag met keyboards, monitoren en geluidskaarten bij een muziekwinkel en het beamende advies daar nog eens heb uiteengezet (hij kon helaas niet mee wegen tentamenstudie), dus ik vrees dat het een voorlopig blijvend gevalletje is van; Hij wil wel.., maar dan vooral het wiel opnieuw zelf uitvinden hahaha ;-).

Komt allemaal goed! 'Ga nog wel met m'n broer praten, want die wil zeker dat z'n zoon dat geld goed en logisch spendeert en die weet ook hoe koppig dat ventje is (net z'n pa.., en z'n oom).
Mean Mr Mustard

Berichtdoor BillT » 07 Apr 2015 08:53

Heel herkenbaar verhaal. :)
Zo was er iemand die bij mij kwam met de vraag welke mengpaneel (bedoeld als controller) hij het beste kon nemen.
Nadat ik had geprobeerd uit te leggen dat een analoog mixer weinig nut heeft in een thuis studio en om zijn software te besturen hij beter een controller kon nemen kwam hij twee weken later met trots zijn tweedehands 16 kanaals analoog mixer laten zien...
Mooi ding :roll:
Maar ach, het heeft mij niks gekost, en over een poosje heeft hij weer wat geleerd. ;)
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor larsholm » 07 Apr 2015 10:26

Nogmaals mn excuses. Helaas doen computers niet altijd wat jij wil...

Daarnaast is het een erg herkenbaar verhaal. Ik herken mezelf er ook stiekem wel een beetje in. Ben zelf begonnen met djambities. Toen ik daar de spullen voor had (en veel geld geinversteerd had), bleek het niet helemaal mn ding te zijn. Toen maar via de grootste omweg met veel verloren geld aan studiowerk begonnen. Dat vind ik het mooiste wat er is, en mn twee dietbaarste aankopen zijn dan ook mn event 2030's en focusrite saffire pro interface. Die zijn voor mij elke cent waard. Wou alleen dat ik daar eerder achter was gekomen. De hele rit heeft me misschien wel een 1000 euro verspilt. Soms moet je flink op je b*k gaan om iets te zien...
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Berichtdoor Mean Mr Mustard » 11 Mei 2015 01:22

Klaar met dit verhaal.

Ik heb afgelopen week zelfs nog een ochtend uitgetrokken om met m'n neef richting het Zeeuwse te rijden om daar monitoren te kunnen horen hijgen, toetsen te mogen bevingeren, en interfaces in en uitgangen te besnuffelen. Maar besluiteloosheid over alle fronten, inclusief budget en noodzaak van wel of geen spoedige aanschaf, daar kan m'n maag niet meer tegen ;-).

Slotje mag...
Mean Mr Mustard

Terug naar Beginners plek