What's wrong with FL studio?!

What's wrong with FL studio?!

Berichtdoor Lucas1980 » 29 Mei 2016 19:10

Hallo allemaal,

ik ben al geruime tijd van plan om een home studio te "bouwen". Nu ik hiervoor voldoende budget heb wil ik eindelijk aan de slag!!!
Ik werk momenteel met FL studio (demo) en ben hier eigenlijk best tevreden over. Andere DAW's heb ik nog niet getest dus daar kan ik ook geen mening over geven :D .

Als ik sommige items op internet moet geloven is FL studio een beetje amateuristisch en zou het, geluid-technisch van mindere kwaliteit zijn???
Mijn vraag is dan ook; is dit werkelijk zo??? Zijn er beperkingen???
Ik heb heel wat uurtjes gestopt in het doorspitten van FL studio en zou het natuurlijk jammer vinden als ik weer "opnieuw" moet beginnen met een andere DAW.

Uiteraard heb ik ook de info. op dit forum en de website gelezen... ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen.
Alvast bedank!!!

Groeten,

Lucas
Lucas1980

Re: What's wrong with FL studio?!

Berichtdoor BillT » 29 Mei 2016 20:06

Hallo Lucas,

Het zijn hardnekkige dingen, net als Mac en PC zal er denk ik ook altijd wel een DAW war zijn.

Grootse verschillen in DAW’s zijn vaak workflow (FL zou vooral geschikt zijn voor elektro producers en loops) en soms de mogelijkheden (of je die ooit wel of niet gebruikt).
Dat FL amateuristisch zou zijn zit hem volgens mij vooral in dat iedereen (vooral FL gebruikers) elkaar na aapt (video tuts) en dus weinig vernieuwends maakt.
Voorkeuren komen dan ook vaak van wat men gewend is (en dus logisch dat men ook die DAW zal adviseren).

Als we technisch kijken naar een DAW is het eigenlijk niks anders dan een rekenmachine.
De gebruikte algoritmen zijn niet zo verschillend en als ze er al zouden zijn is de kans dat we die kunnen horen nihil.
Sterker nog, als mijn DAW ‘iets’ zou kleuren aan mijn geluid (zonder dat ik dat wens) is hij waardeloos.

Geluid verschil zit hem dan vaak in de bijgeleverde instrumenten of effecten.
Tja als je dan een DAW welke bijvoorbeeld 200 euro in aanschaf kost en met iets van 100 effecten en instrumenten wordt geleverd moet je niet verwachten dat deze geluiden even goed klinken als één virtueel instrument van 500 euro.
Maar of die verschillen de prijs rechtvaardigen?
Daarbij kunnen ze wel verschillend klinken maar wat is "beter" (volgens mij, het beste wat past in jou nummer)?

Ik geloof liever in de kwaliteit van de persoon achter de knoppen.
Een fantasieloos persoon welke geen goed benul heeft van wat die doet zal weinig moois kunnen maken met de beste gereedschap van de wereld.
Een creatief persoon welke vindingrijk is zal met weinig een ongelofelijke resultaat kunnen boeken.
Ik bedoel, iemand die twee weken gitaar les heeft zal weinig moois maken ook niet op de duurste gitaar.
Iemand welke al jaren muziek maakt en veel tijd en energie in gitaar spelen heeft besteed kan een kijkshop gitaar nog goed laten klinken.

Als ik soms meelees met die DAW fans lees ik vaak argumenten welke mij juist aan het twijfelen zouden zetten over hun aanbevolen DAW maar ik weet dat ik juist aan de verkondiger moet twijfelen en niet aan de DAW.
Of zoals ik op mijn website over DAW’s heb staan:

Ze doen geen wonderen. Als je ze leert kennen zijn ze allemaal handig.
Als je ze niet kent zijn ze allemaal moeilijk.
Kies er één en neem de tijd om er mee te werken.
Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die achteraf kon horen welk software was gebruikt.
Los van dat het ze ook niks kan schelen…

Just my 2 cents. ;)
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor larsholm » 30 Mei 2016 13:03

Prachtig stuk Bill!

Wat ik altijd aanraad is; pak een demo of trail van een DAW en gebruik het. Bevalt de workflow je, koop het dan en blijf het gebruiken. Bevalt het je niet? Probeer dan een andere demo en probeer die. Net zolang tot jij iets gevonden hebt wat je fijn vind werken. Blijf dan ook bij die ene DAW, en ga niet twee verschillende gebruiken ofzo. Het beste is om gewoon Één fijne daw helemaal van top tot tegen te kennen. Dat werkt het beste.
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Berichtdoor Lucas1980 » 30 Mei 2016 16:16

Thanks voor de info!
Lucas1980

Terug naar Beginners plek