Een totaal project

Een totaal project

Berichtdoor Dailan » 07 Mei 2014 19:00

Ik loop al enige tijd rond met het idee om jazz optredens op te nemen en weer te geven
Dit zowel audio als video

Het idee was ontsproten uit het feit dat er tegenwoordig meer interesse is tot het bijwonen van optredens in de zaal waar ik medewerker ben
De zaal wordt dan soms te klein en zou soms uitgebreid kunnen worden door dit optreden ook weer te geven in onze verbruikszaal
Vandaar dus beeld en geluid
Het eerste idee was om gebruik te maken van enkele bewakingscamera's op te stellen in de zaal en deze beelden dan via een beamer weer te geven in de aanpalende ruimte
Voor het geluid had ik dan het idee om met een draagbare recorder de geluidsopname te doen om dan direct versterkt weer te geven
Aldus dat was mijn basis idee

Daar sommige ideeen tot nieuwe leiden
En de mogelijkheden die men voor ogen heeft uitgebreid kunnen worden door nieuwe ideeen
Groeit alles nogal snel

Maw het wordt er niet simpeler op

Zo is mijn eerste idee reeds proportioneel uitgegroeid naar zeer grote hoogtes :-)

De uitleg volgt dus

Daar we regelmatig in onze zaal onbekende beginnende groepjes krijgen zonder promotiemateriaal, groeide bij mij het idee om het opgenomen materiaal ook aan hen ter beschikking te stellen
Evenals dit ook ter beschikking te stellen aan de leden van onze club

Dus zoals je kan zien zou dit dus reeds semi-professoneel worden

Aldus ben ik dus opzoek om een kwalitatief project te beginnen
Verdere ideeen zijn steeds welkom

The sky is the limit zegt men vaak
Doch mijn inziens ligt dit punt veel verder
Dailan

Re: Een totaal project

Berichtdoor BillT » 07 Mei 2014 19:16

Als ik het goed begrijp bestaat je project uit twee delen?
1. Beeld en geluid live streamen naar ander ruimte.
2. Opnames van performance maken voor distributie. (Neem aan alleen i.o.m. artiesten)
Leuk.
Wordt er al gebruik gemaakt van apparatuur (mixer, PA)?
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor Dailan » 07 Mei 2014 21:47

Soms wordt er idd gebruik gemaakt van een pa installatie
Dit voornamelijk om de piano beetje bij te versterken en eventuele zang
Dailan

Berichtdoor BillT » 08 Mei 2014 12:06

Voor het geluid zal de uitdaging zijn, waar plaats je (welke) microfoons?
(Of bij een handheld met ingebouwd microfoons, waar plaats je het apparaat?)
Ik zou sowieso gebruik maken van minimaal twee microfoons (stereo).
Afhankelijk van de ruimte zal je moeten zoeken naar de beste plek.
Te dicht bij een speler en je 'vangt' daar weer teveel van op. (Ook afhankelijk van opstelling van band)
Achter in de zaal en je zult wellicht te veel akoestiek of publiek geluid krijgen.

Ideaal (beyond the sky :)) zou het zijn om elk speler een eigen microfoon (of instrument uitgang) te geven en dit te mixen (stereo uitgang naar verbruikzaal).
En voor opnames alles in multitrack op te nemen (zodat je later kan mixen en masteren).
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor Dailan » 08 Mei 2014 16:54

Aan dit laatste was ik dus voornamelijk aan het denken
Dit houd natuurlijk een zekere investering in
En dan kan je door de bomen het bos niet meer zien

Het is dus voor mij zo een beetje een professionele hobby aan het worden wanneer je kijkt naar het begin gegeven en de nu heersende ideeen

Zo had ik als mixer eerst de roland vs 2480 in gedachten
Doch deze is enkel nog tweedehands te verkrijgen ;-)
En is dus eigenlijk al vrij oud

Zo staat de techniek natuurlijk niet stil en worden er nieuwe toestellen ontwikkeld

Gezocht wordt natuurlijk naar de beste prijs/kwaliteit verhouding

Ik plaatste dus dit onderwerp in deze categorie om uiteindelijk op te splitsen over de verscheidene onderwerpcategorieen

De benodigdheden waaraan ik dacht waren bvb mixer, snake, microfoons, di-boxen enz
Een totale uitbreiding van een pa-installatie dus
Dailan

Berichtdoor Recman » 08 Mei 2014 19:27

Dag Dailian,

De kwalteit hangt van verschillende factoren af, ik zou zoals Bill elke muzikant zijn micro of zijn lijn geven en het afgemixte signaal doorsturen naar de aanwezige installatie in de tweede zaal waar de beamer en waarschijnlijk een tweede geluidsinstallatie staat. Ga je dit appart opnemen met twee micro's wat mogelijk is mits goede plaatsing ga je toch opboksen tegen de akoestiek van de zaal en de neven geluiden van het publiek e.a. zoals een lege zaal en een volle zaal kan een hemelsbreed verschil geven
PS. Neem op voorhand kontakt met de groepen en informeer naar hun Technische fiche dat kan je al veel leed besparen
Groeten Recman
Recman

Berichtdoor SimonV » 08 Mei 2014 20:23

Hoi Dailian,

ik heb me hier eigenlijk aangemeld omdat ik muzikant ben die thuis wil opnemen.
Maar ik heb ook een studie animatiefilm gedaan en veel ervaring opgedaan met live filmen, dus op dat vlak kan ik je helpen.

Om te beginnen: je idee is in basis heel goed: het filmen met meerdere camera's om in een (andere) ruimte te laten zien tijdens een optreden. En daarna het materiaal aan de muzikanten geven is ook een goed idee, muzikanten vinden dit absoluut tof.

Echter, dit is een groot idee, waar een serieus budget voor nodig is. 'Low budget' kan, no budget is onmogelijk.

Beveiligingscamera's zijn niet te gebruiken. Ze hebben een te lage resolutie (weinig pixels = wazig beeld) en ze hebben een lage frame rate (beeldjes per seconde is lager dan normale film, waardoor alles trager gaat. Daarnaast reageren deze camera's zelf ook traag, je zou dan de band horen en pas 10/15 seconden later het beeld zien dat erbij hoort. Het loopt dus niet gelijk.
Dit hele verhaal geldt ook voor webcams.

Waarschijnlijk moet je filmen met weinig licht, dan heb je hele goede (grote) lenzen nodig.
En zo goed mogelijk beeld (HD) Als je groot wil projecteren, moet de resolutie hoog zijn.
Dit zijn, zelfs low budget, altijd flinke uitgaven. Voor echt een goed resultaat (niet pro, wel goed) moet je rekenen op zo'n
€ 500,- per camera. (Echt het minimum.)
Hou er ook rekening mee dat een beamer projectie niet goed te zien is in het licht. (Weet niet hoe de situatie daar is.)

Dan moet je de beelden bij elkaar krijgen, het makkelijkst zou zijn om de beelden van de camera's real time in dezelfde PC (liefst laptop = klein) binnen te krijgen. Het beste zou zijn via (lange) kabels, draadloos is traag en geeft minder goed beeld.
De beelden van de afzonderlijke camera's kunnen via VJ software live afgewisseld worden. Dit is echter nog een vak apart en vraagt veel oefening.
Afhankelijk van de afstand tot de beamer, kan het VJ-en voor een andere ruimte lastig zijn (lange kabels.)

Het is mogelijk om live gemixt beeld op te nemen en op DVD te branden, maar met een montage achteraf kun je de mooiste momenten uitkiezen. Is wel heel veel werk.

Het geluid en beeld zijn eventueel apart de 2e zaal in te krijgen, maar om verschuivingen in beeld en geluid te voorkomen is het het beste om het geluid van het mengpaneel in de computer te krijgen waar het beeld ook komt en vervolgens samen naar de ruimte te sturen. Dit betekend dat je ook nog een audio-interface nodig hebt, maar dat is niet meer zo duur als je al 3 camera's, een laptop en heel veel kabels hebt gekocht. :P

De W2 in 's Hertogenbosch (poppodium) filmt alle optredens met 3 camera's, alleen om ze aan de band te geven. Zij gebruiken het niet live in de zaal, maar hebben wel iemand backstage die live mixt tussen de camera's om de DVD's dezelfde avond klaar te hebben. Je zou ze eens kunnen bellen om te vragen hoe zij het hebben aangepakt.

Het audio verhaal ga ik me niet bemoeien, daar heb je al een hele discussie mee gestart :)
SimonV

Berichtdoor SimonV » 08 Mei 2014 22:37

Nog wat algemene tips over het filmen van een optreden:
- gebruik minimaal 1 hand held camera, die rondloopt en vanuit verschillende hoeken filmt. Heb je maar 1 camera, dan is die hand held. Zet die dus niet op statief, dat is saai om naar te kijken.
- Meerdere camera's? Dan kun je er eventueel 1 of meerdere op statief of aan een muur bevestigen. Zorg dat deze kunnen zoomen van een totaal shot (hele band en evt. publiek) tot close ups van bandleden/ instrumenten.
- Laat totaal shots nooit te lang en te veel zien, aan het begin en het eind van een nummer zijn de beste momenten hiervoor. Tussendoor is het voor de kijker interessanter om shots te zien van dichterbij, zo wordt je meer het optreden ingezogen. In tegenstelling tot de echte live ervaring van een concertbezoeker, is het niet interessant om een optreden van veraf in hetzelfde kader te volgen.
- Kom ik bij het laatste punt: laat zoveel mogelijk verschillende shots zien. Dat wil NIET zeggen heel snel afwisselen, je mag best een tijdje op de zangeres inzoomen als zij een belangrijke passage zingt. Maar een heel nummer lang hetzelfde beeld zien is saai voor je publiek. Probeer de juiste momenten te laten zien; zoom niet in op de drummer als de gitarist een solo speelt enz. Cameramensen met een goed oog en vooral een VJ die weet hoe die moet mixen zijn hier cruciaal.
SimonV

Berichtdoor Dailan » 08 Mei 2014 23:09

Aangenaam om de verschillende reacties hier te lezen

Nu vrijdagavond ga ik proberen om het optreden te filmen met de bewakingsset
De frame-rate zal wel meevallen ( 30p/sec )
Ik zit dan wel met max 4 vaste beeldopstellingen
Inzoemen zal er dus nog niet bij zijn
Het is alvast een begin :-)

Dat er aan bepaalde kwaliteiten een prijskaartje kan hangen ben ik me bewust
Niet alles kan "the Dutch way " gedaan worden

Ben zelf ook benieuwd naar het resultaat

Tenslotte is dit alles een groot leerproces tot de uitoefening van een hobby met toekomstmogelijkheden :D
Dailan

Berichtdoor SimonV » 08 Mei 2014 23:15

Cool, laat ons weten hoe het ging.
SimonV

Volgende

Terug naar Beginners plek