Setup beginnende studio

Setup beginnende studio

Berichtdoor branchozo » 12 Jun 2016 01:53

Hallo daar!

Ik ben al een aantal jaren bezig met muziek, echter heb ik nog nooit iets zelf opgenomen. Hier wil ik nu wel mee beginnen. Ik ben van plan om zowel met FL te gaan werken en elektronische muziek te maken, als akoestische muziek met microfoon. Helaas heb ik totaal geen verstand van hoe een degelijke setup moet zijn en al helemaal niet van computers/software. Heel belangrijk is dat ik niet veel geld heb en ik doe dus alles erg low-budget. Ik weet dat de kwaliteit daaronder leidt, maar dat is nou eenmaal niet anders op dit moment. Ik zou dus graag mijn setup zoals ik hem nu in mijn hoofd heb, met de daarbij behorende vragen, aan jullie voorleggen. Kijken wat jullie er van vinden:

Setup:
Computer:
- Ik was van plan om een oude tweede hands mac pro/mini te kopen voor een klein bedrag. Ik zag al een mac pro G5 voorbij komen. Nu is de eerste vraag: zijn deze oudere mac's ook geschikt om programma's zoals FL studio en dergelijke te runnen? In principe hoef ik er niet gek veel mee te doen, het gaat dus echt om software als FL.
- Als monitor had ik de LG 25UM57 op het oog. Naar mijn idee een mooie monitor voor weinig geld, lijkt me niet veel mis mee.
- Muis en keyboard ook van apple, liefst draadloos.

Software:
- Zoals ik al eerder aangaf wil ik zowel FL studio gaan gebruiken, als het opnemen van akoestische muziek. Wie o wie kan mij een goed programma aanraden voor het opnemen van akoestische muziek? Heb ik verder nog software nodig?

Overige hardware:
- Voor de speakers heb ik op dit moment de M-Audio Bx8 D2 op het oog. Net zoals de monitor lijken mij deze goed genoeg voor nu.
- Het mengpaneel is voor mij nog een beetje een vraag. Zou iemand hier wat advies over kunnen geven? Ik heb al zeer goedkope tweede hands mengpanelen voorbij zien komen, zoals bijvoorbeeld de Behringer eurorack MX802A. Dienen dit soort mengpanelen nou ook meteen als een geluidskaart voor je computer, of moeten die echt apart aangeschaft worden?

Mic:
- Ik zit er sterk aan te denken om de Rode NT1-A te kopen. Dit lijkt de beste in zijn prijsklasse. Iemand die dit erg afraadt/een betere weet?

Instrumenten:
- Ik heb op dit moment al 3 akoestische gitaren en een Ukulele in bezit. Mocht mijn budget het toelaten, dan koop ik hier ook nog een elektrische gitaar bij.
- Ook heb ik een elektrische piano, welke ik misschien wel wil gaan vervangen door een akoestische.
- Daarnaast heb ik nog een Novation Launchkey 25 mini, (midi keyboard). Deze ga ik gebruiken voor de elektronische muziek. Ook wil ik hier nog misschien de Launchpad mini aan toevoegen.
- Kleine instrumenten zoals Djembé, percussie-instrumenten etc.
- Het liefst wil ik ook nog ergens een betaalbaar elektrisch drumsetje op de kop tikken. Het lijkt er alleen op dat dit voorlopig niet binnen mijn budget past. Ook komen hier in de toekomst waarschijnlijk nog andere instrumenten bij, maar dat is niks om ons nu zorgen over te maken.

Dit is voorlopig hoe ik het allemaal ongeveer in mijn hoofd heb. Graag hoor ik van jullie of het op deze manier überhaupt mogelijk is of dat jullie nog andere adviezen hebben. Nogmaals, het is allemaal erg low-budget, maar ik nu eenmaal niet meer geld op dit moment, dus adviseer me a.u.b. ook niet over bijvoorbeeld mengpanelen van 800 euro ;) Alvast bedankt en ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Groetjes!
branchozo

Re: Setup beginnende studio

Berichtdoor BillT » 12 Jun 2016 08:27

Hier enkele adviezen:
Computer:
Afhankelijk van software Mac of PC (FL is niet direct geschikt voor Mac. kan wel via een omweg maar is er dus niet echt voor gebouwd).
Waar op letten bij computer voor muziek? Processor en intern geheugen. (Processor bij aankoop, geheugen of deze eventueel later uit te breiden is).
Software:
FL is populair bij elektronisch muziek, oM eigen audio opnames te maken moet je de juiste versie hebben en is dan nog niet helemaal handig (vindt ik).
Ik zou wat probeer versies van ander DAW's (Muziek software) uitproberen voordat je op aanschaf over gaat. Op bijna elke DAW (niet de duursten) kun je ook prima elektronisch muziek op maken.
Vergeet virtueel instrumenten (plug-in) ook niet (vaak niet inbegrepen bij een DAW maar soms zelfs gratis te vinden op internet).
Hardware:
Speakers, leer ze kennen. Luister naar voor jou bekend (pro) muziek en analyseer het geluid, zodat je weet hoe ze geluid weergeven in vergelijking met ander installaties.
Als je je luidsprekers goed kent zijn ze beter dan 1000 euro monitors. :P
Mengpaneel, goed nieuws. Niet nodig (als je met computer werkt), zit in de software. Mogelijk jammer want ze staan zo mooi in je studio. :roll:
Een goede (niet dure) geluidskaart is wel een must, werkt vele malen beter (hoger bitrate) dan de op somige USB uitgangen van mengpanelen.
Microfoon:
De Rode NT1-A is een prima allround microfoon, wellicht dat je later nog een klein membraan microfoon er bij wenst maar hier kun je zeker ook goede opnames mee maken.
Instrumenten:
Is afhankelijk van wat voor muziek je wil gaan maken. Een midikeyboard (zeker als je elektronisch muziek gaat maken) is wel handig.
Daarmee kan je ELK (ook drums e.d.) elektronisch instrument bespelen.

Homestudio op een klein budget is zeker mogelijk en met weinig zijn prima opnames te maken (zit hem niet in de spullen).
Laatste tip. Lees voordat je ook maar iets aanschaft de (gratis) Home Studio Handboek.
Succes met je keuzes en als er nog vragen zijn....
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor branchozo » 12 Jun 2016 15:30

Hoi Bill! Heel erg bedankt voor je reactie, helpt me een hoop. Ik zal je advies zoveel mogelijk proberen op te volgen.
Ik had nog wel een vraagje over het mengpaneel en de interface. Als ik het goed begrijp is een mengpaneel dus compleet overbodig? Of zou je bijvoorbeeld wel het geluid van je microfoon via het mengpaneel naar de interface en vervolgens door naar de computer? (ziet er inderdaad een stuk leuker uit met mengpaneel, haha) Na je advies heb ik even snel het artikel gescreend van de bits die je nodig hebt bij openemen. Als ik het zo snel goed heb begrepen dan zou ik met een interface met 24 bits een heel eind moeten komen?
Ik zal het home studio handboek binnenkort proberen door te lezen als ik er tijd voor heb. Bedankt voor de tip, dat zal me erg helpen!
branchozo

Berichtdoor BillT » 12 Jun 2016 15:54

Geen dank branchozo (daar is het forum voor).
Als je een goede audio interface met microfoon ingang (en fantoom voeding voor de NT1-A) koopt is de mengpaneel inderdaad volledig overbodig.
Je kan natuurlijk het geluid via een mengpaneel naar je interface (en dan de line ingang gebruiken) laten lopen maar een beetje interface heeft een betere voorversterker dan de meeste mengpanelen.
Verder zal alles wat je tussen het signaal pad plaatst extra ruis veroorzaken.
Ook gebruik van eventueel EQ of compressie is vaak uit de boze en kun je beter later tijdens het mixen doen.
Een (analoog)mengpaneel in een digitaal studio kan alleen handig zijn als monitoring mengpaneel of (zoals een lid van het forum hem gebruikt) als patchboard.

24bit (meer zou onzinnig zijn) is voor het maken van opnames een must dit omdat dit je extra headroom (speelruimte) tijdens het opnemen geeft (veel mengpanelen zijn 16bit via USB).
Je kunt dan namelijk gerust wat zachter opnemen zonder risico dat de boel gaat clippen of ruisen en later in je DAW harder zetten.
Ja lees a.u.b. de e-book. Al zou het alleen hoofdstuk 1 zijn. :)
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor branchozo » 12 Jun 2016 18:18

Zal ik doen! Klopt het trouwens dat goedkopere kabels meer ruis veroorzaken? En welke merken van kabels zijn betrouwbaar? liefst weer low budget :)
Wat de setup betreft; mocht ik er toch voor kiezen om een mengpaneel te gebruiken, kan ik het geluid vanaf mijn computer dan weer terug sturen naar mijn mengpaneel om die vervolgens weer met mijn speakers te verbinden? Dan komt het er dus ongeveer zo uit te zien: microfoon -> mengpaneel -> interface -> computer -> mengpaneel -> speakers. Lijkt mij persoonlijk wat handiger omdat je dan op het mengpaneel makkelijker controle hebt over volume, bass, balance etc. Maar misschien raad je dit dus wel heel erg af?
branchozo

Berichtdoor BillT » 12 Jun 2016 18:35

Goedkoper kabels zijn vaak van minder kwaliteit maar als je niet met een 'band on the road' bent goed te gebruiken.
Balanced kabels (XLR) ruisen als het goed is niet of ze moeten slecht gemaakt of wel van heel slecht kwaliteit zijn.
Advies? Niet de alle goedkoopste maar net daar boven (voor gewoon thuis studio gebruik) voldoen prima.

Als je een mengpaneel met USB neemt heb je de interface niet nodig.
Heb je een interface, heb je de mengpaneel niet nodig.
Op meeste externe interfaces zit een volume knop (en je kunt je speakers op de interface aansluiten).
Wat je voorstelt (maar dan wel: computer > interface > mengpaneel of dus geen interface maar een mengpaneel met USB) kan wel maar pas op voor feedback
(geluid van computer gaat weer computer in) als de boel niet goed is ingesteld.
Dus tegelijk gebruiken is vaak een crime en wil niet met alle mengpanelen.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Devine Artist 12A

Berichtdoor branchozo » 13 Jun 2016 13:10

Super! Ik ga ermee aan de slag.
Als ik nog meer vragen heb hoor je weer van me ;)
Of in het meest gunstige geval zie je de eerstvolgende keer een foto van mijn nieuwe setup verschijnen!
branchozo

Berichtdoor Prins » 13 Jun 2016 18:13

Als je veel met analoge instrumenten werkt zou ik FL niet gebruiken maar eerder ableton live of Reaper. Reaper is gratis te gebruiken http://www.reaper.fm/download.php.

Koop een goedkope interface (focusrite scarlet serie bijv.) en kijk hoeveel instrumenten je tegelijk wilt kunnen opnemen. Je kunt ook telkens 1 voor 1 ze opnemen en ze later mixen (dan zou de 2i2 al voldoende zijn als geluidskaart). Een mixer heb je dan idd niet nodig, dit kan allemaal met de mixer in de software.

Gebruik als monitoren eerst gewoon je standaard hifi boxen, dat scheelt weer geld. Zelfs met hifi boxen kun je goed opnemen, zolang je je boxen maar kent. Van belang is het dan om nadat je een opname hebt gemaakt je opnames terug te luisteren op andere systemen (vooral in een auto kun je erg goed luisteren!).

In mijn optiek is creativiteit veel belangrijker dan geld/budget. Vroeger werden tracks opgenomen op een amiga en die worden nog steeds beluisterd! Maak je niet zo druk om de technische dingen, hier ga je vanzelf meer bekend mee raken. Maak gewoon muziek en heb er plezier in!

Veel succes!!
Prins

Berichtdoor branchozo » 18 Jun 2016 19:57

Inmiddels begint het beeld in mijn hoofd zich steeds verder te vormen, daarom nog een kleine update en nog een vraag.

Het idee van een Mac is inmiddels vervangen door het idee om een 'normale' PC te kopen. Lijkt toch beter te werken voor de meeste DAW's en ik ben ook aan Microsoft gewend.
Speakers zijn al gereserveerd (M-Audio BX8 D2), net zoals de microfoon (Rode NT1-A). Deze ga ik binnenkort ophalen. Ook wil ik misschien nog een klein membraan microfoon bij kopen, wellicht de Rode NT5?
Daarnaast wil ik waarschijnlijk toch voor een mengpaneel gaan ipv een interface. Op dit moment heb ik de Behringer x2222 usb op het oog (24bit). Wat voor mij alleen nog onduidelijk is, is welke kabels ik hier exact voor nodig heb? Anders heb ik er natuurlijk nog niks aan. Voor de duidelijkheid, ik wil dus geluid van de microfoon naar het mengpaneel sturen, door naar de computer, terug naar het mengpaneel en vervolgens naar de speakers/koptelefoon.

Verder ben ik nog een beetje aan het puzzelen, maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt!

Hoor graag wat jullie er van denken ;)
branchozo

Berichtdoor BillT » 18 Jun 2016 20:55

Hallo branchozo,
Lijkt me allemaal een prima keuze.
Let wel de x2222 USB is geen 24 bit (wel de intern dsp / effect, maar niet de USB interface).
Kabels, je moet voor elk microfoon een XLR kabel hebben (lengte welke je wens).
Zelfde voor van de mixer naar de speakers (elk speaker een XLR kabel).
Mixer computer zal dan USB zijn.
Opnames maken via de X2222 is ook oppassen wat je opneemt (de master uitgang wordt opgenomen).
Dus op de computer (in je DAW) iets afspelen beluisteren op de mixer en via de mixer wat anders willen opnemen zal niet gaan.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Devine Artist 12A

Volgende

Terug naar Beginners plek