Zelfstudie

Zelfstudie

Berichtdoor harrybreton » 05 Okt 2016 22:38

Hallo,
zolas ik reeds eerder melde op het forum ben ik een leek in wat betreft muziekmaken met een DAW programma op PC.
Om meer kennis op te doen in dat verband dacht ik me een thuiscursus Producer studiomixing aan te schaffen .Ik heb enkele curus paketten gevonden waarvan beweerd wordt dat ze eenvoudig uitgelegd worden zodat iedereen ze zou kunnen begrijpen.
Heeft iemand eerder ervaring gehad met een dergelijke cursus , was dit positief en handig?
Zijn er cursussen die jullie aanbevelen en waarbij ik baad heb?

M.v.g.

Harry
harrybreton

Forum Lid
Forum Lid

Re: Zelfstudie

Berichtdoor pboosten » 06 Okt 2016 08:55

Hoi Harry,

Ik heb zelf ook rondgekeken voor zo'n thuiscursus, en het is werkelijk afhankelijk wat je nu eigenlijk wilt bereiken: de meeste cursussen laten het (diepgaande) gebruik van specifieke DAWs buiten beschouwing, maar hebben het meer over workflow en opnametechnieken (niet slecht, overigens). Wil je diepgaande kennis van een DAW, dan ga je dat daar niet vinden, en kun je beter terecht bij Udemy, Lynda, of zelfs Youtube.

Peter
pboosten

Forum Lid
Forum Lid

Computer: Mac, OSX
DAW: Ableton Live 9
Geluidskaart (Audio interface): A&H ZEDi-8
Geluid weergave:: Hoofdtelefoon

Berichtdoor BillT » 06 Okt 2016 09:02

BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor pboosten » 06 Okt 2016 14:42

Ik wilde je natuurlijk niet tekort doen, Bill (had eerlijk gezegd niet meer aan jouw cursussen gedacht), maar eigenlijk bewijst dat wel mijn punt: of je krijgt algemene cursussen, of je krijgt specifieke. En die bij de 'erkende' (lees: zwaar commerciële) instellingen zijn de cursussen veelal te algemeen om echt aan de slag te kunnen met de specifieke quirks van de verschillende DAW's. Vandaar mijn opmerking.
pboosten

Forum Lid
Forum Lid

Computer: Mac, OSX
DAW: Ableton Live 9
Geluidskaart (Audio interface): A&H ZEDi-8
Geluid weergave:: Hoofdtelefoon

Berichtdoor BillT » 06 Okt 2016 15:22

Helemaal waar Peter.
Sterker nog, met de mogelijkheden van de DAW's van tegenwoordig kun je ook je leven lang studeren. 8-)
Vaak is gewoon ergens beginnen en gaandeweg ontdekken de beste leerschool. Dat het anders, beter of makkelijker kan is op dat moment van minder belang.
Ik zou zeggen, begin eens met na te denken wat je er mee wil gaan doen en wat je dan daarvoor nodig hebt.
Alles kan, maar of alles moet? :think:

Daarnaast wordt bij DAW specifieke cursussen te vaak de nadruk op de mogelijkheden gelegd in plaatst van de noodzakelijkheden.
Daarvoor zijn de wat (eenvoudige) algemene cursussen weer beter. :wink:

p.s. (even commercieel :roll: ) binnenkort komen er korting codes voor de homestudioplugin forum leden voor BT-Studio cursussen beschikbaar, even geduld nog...
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor harrybreton » 07 Okt 2016 01:25

Bedankt voor de informatie ,wat ik zoek is een cursus die me op eenvoudige wijze de mogelijkheid bied een inzicht te krijgen wat betreft werken met een DAW en waarmee ik ook direkt mee aan de slag kan wat betreft opnemen enz...
Op dit ogenblik heb ik geen idee wat betreft het aanschaffen van de apparatuur .( alles nodig voor het verwerken met een Daw) Daarom ook mijn vraag aan de kenners: Desktop ?type processor ? Interface? Daw ?enz...Het aanschaffen is geen probleem dat kan ik morgen reeds doen maar ik wil toch wel iets aankopen dat voor mijn doeleinden geschikt is.Nogmaals mijn bedoeling is componeren opnemen en bewerken en er mijn eigen ideeen in verwerken ( zelf ingespeelde parts).Ik heb onlangs 4 eigen nummers opgenomen in een prf studio in Valencia met prof.muzikanten,maar aangezien je veel moet overlaten aan hen is het resultaat niet dat wat je zelf voor ogen hebt.Als je dan het prijskaartje erbij neemt is de kwaliteit/prijsverhouding niet in overeenstemming.Daarom dacht ik om beter te inveteren in een eigen homestudiootje waar ik zelf alles zou kunnen uitproberen tot eigen voldoening.
Zo, ik hoop dat jullie iets wijzer zijn geworden betreffende mijn ideeen.

M.v.g.

Harry
harrybreton

Forum Lid
Forum Lid

Berichtdoor harrybreton » 07 Okt 2016 01:32

Hey Admin ,
heb zojuist getracht om de cursus te bestellen, maar bij het invullen van het land heb ik drie mogelijkheden en ik woon in Spanje.
Hoe lossen we dit op?

Gr: Harry
harrybreton

Forum Lid
Forum Lid

Berichtdoor BillT » 07 Okt 2016 08:55

Hallo Harry,

Eerst even wat antwoorden op je vragen.
Desktop? Prima tenzij je mobiel wil zijn dan zal een laptop handiger kunnen zijn.
Processor? Beste wat je op dit moment kunt kopen (volgende week is het alweer oud ;) ) i5 of hoger voldoet ruim voldoende, verder zoveel mogelijk RAM geheugen en een stil exemplaar.
Vergeet niet, over 5 jaar of zo zal je waarschijnlijk toch weer een ander computer willen...
Interface? Tja, hier komt het er op aan hoeveel analoog ingangen (en uitgangen) je denkt nodig te hebben.
Om een stereo bron op te nemen heb je twee ingangen nodig, als je nooit meer dat 1 instrument tegelijk opneemt heb je aan 2 ingangen voldoende.
DAW? Bij veel interfaces zit vaak een 'light' DAW bijgeleverd waarmee je prima van start kunt en mogelijk zelfs ruim voldoende is voor je doel.
Voorbeeld: http://www.bax-shop.nl/externe-audio-in ... -interface
wordt geleverd met Pro Tools, First Focusrite Creative Pack en Ableton live Lite...

Eventueel nog de nodige microfoons e.d. en niet te vergeten een paar active luidsprekers (en hoofdtelefoon).
Alles komt ook een beetje neer op welk budget je te besteden hebt, je kunt het zo duur maken als je wilt.

Spanje is toegevoegd Harry (cursussen zijn in het Nederlands, vandaar dat het er niet bij stond) :oops:
Stuur je wel een mail met vragen over wat je verwacht van de training, wellicht kan ik je dan ergens in adviseren.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Devine Artist 12A

Terug naar Beginners plek