opnieuw beginnen met Cubase EL 8

opnieuw beginnen met Cubase EL 8

Berichtdoor toolie » 11 Dec 2016 20:01

Hallo allen,

In mijn aanmeld en registratie verhaaltjes schreef ik dat ik werkte met Magix Music Maker, en audio interface Komplete Audio 6 van Native Instruments waarbij toen ook andere software geleverd werd waaronder Cubase EL AI 6, Kontakt, Traktor, Guitarrig, Reactor en Controller Editer. Ik had er wel eens naar gekeken toen ik de interface gekocht had, maar ik ben niet zo bedreven in pc taal en dan zeker niet alle andere technische begrippen erbij, én alles in het Engels. Nu kan ik best goed een gewoon gesprek in het Engels voeren, maar technisch Engels is toch wel een ander verhaal als je er nooit mee te maken hebt. Dat feit(gebrek aan de juiste kennis) heeft ervoor gezorgd dat ik me er nooit verder in al de programma's heb verdiept, tot ik een maand geleden op HomeStudioPluggin terecht kwam.

Bij het ontdekken van de site, zoeken en veel lezen, viel het me op dat velen hier werken met Cubase, en zelfs de webinars hebben als basis Cubase. Toen heb ik de stoute schoenen( eigenlijk draag ik meestal ouderwetse houten klompen) maar aangetrokken en heb veel gedownload en updates opgezocht die ik nodig had volgens Native Instruments en Steinberg . Heel veel manuals(delen) gelezen en sommige stukken moest ik wel 5/6 x lezen voor ik het enigszins begreep, maar met hulp van HSP ben ik nu zover dat ik uit elk programma geluid krijg met M-Audio MIDI keyboard. Alleen Controller Editor is me nog een beetje vaag verhaal, maar dat is dan weer een uitdaging. Ik moet wel zeggen dat hoe meer je de Engelse manuals leest je het ook sneller gaat begrijpen, oefening baart toch kunst. Ik ben ook best een beetje trots op mezelf dat ik het én geïnstalleerd heb gekregen( ja zelfs dat leverde in het verleden al problemen op als iets binnenkomt in je downloadmap en je het zelf van daaruit moest installeren) én alle audio ins en outs goed heb gekregen, tot zover in ieder geval.

Dan is het nu tijd om alle andere hoofdstukken in de manuals te gaan ontdekken en daarmee te gaan werken en verder te ontwikkelen. En ik heb al webinars op HSP gezien hoe te beginnen met muziek maken op Cubase, dus die ga ik nog eens lekker op het gemakje opnieuw bekijken en de eerste stappen in Cubase zetten. Binnenkort zullen hier vast de "domme vragen" gesteld worden( nee een vraag is per definitie nooit dom) , maar na veel te hebben gelezen hier op de site weet ik dat iedereen hier graag met veel plezier zijn/haar kennis wil delen met anderen.
Tot zover alvast bedankt voor de kennis die ik hier mag vinden.

groeten Hans
toolie

Forum Lid
Forum Lid

Computer: Ik heb een pc met windows 10 met desktop Acer V226HQL. Totalphysicalmemory 6,00 GB
Freephysicalmemory 3,41 GB. AMD Phenom(tm) II x4 955 processor
DAW: magix music maker
Geluidskaart (Audio interface): komplete audio 6 WDM audi
Geluid weergave:: logitech speakersystem Z323
hoofdtelefoon: sennheiser HD202

Re: opnieuw beginnen met Cubase EL 8

Berichtdoor BillT » 11 Dec 2016 20:20

Hallo Hans,

Een heel eind gekomen en veel ontdekt zo te lezen. Leuk.
Hoop dat je genoeg info vindt en anders natuurlijk vragen.
Controller Editor overigens is bedoeld om functies in een controller (hardware) aan te passen.
Als u geen controller gebruikt is het vrij zinloos.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor toolie » 11 Dec 2016 20:58

Hallo Bill,

Ik ga zeker mijn onwetendheid hier uitstallen :D. Ik heb hier op het forum ergens gelezen dat je iemand verwees naar het feit dat hij "je" tegen je mocht zeggen, dat telt hier ook ;) .
En een controller heb ik niet, tenzij ook de schuiven en knoppen op het M-Audio keyboard daaronder vallen( ook genummerd met C1, C2 enz) ? Ik heb wel gezien dat de MOD en Pitch-draaiknop op het keyboard wel reageerde op de virtuele knoppen van een synthesizer van ik dacht Reaktor.
toolie

Forum Lid
Forum Lid

Computer: Ik heb een pc met windows 10 met desktop Acer V226HQL. Totalphysicalmemory 6,00 GB

Berichtdoor larsholm » 12 Dec 2016 16:40

In de plugins zelf kan je vaak instellen welke knoppen wat doen in je plugin.
De schuiven op je keyboard zou je kunnen gebruiken met de controller editor, maar ik zou lekker alles apart houden. Dus je keyboard voor Reaktor, en je muis of later een studio controller voor je Cubase zelf!
Dan hou je alles een beetje te overzien :)
larsholm

Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator

Computer: Windows 10 x64, intel skylake i7-6700HQ, Nvidea quadro M1000M, 16gb DDR4 ram
DAW: Reaper DAW
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 26

Berichtdoor toolie » 12 Dec 2016 18:58

Oke, Bedankt :)
toolie

Forum Lid
Forum Lid

Terug naar Beginners plek