crashdump in cubase 8.5 pro

crashdump in cubase 8.5 pro

Berichtdoor guitarjan » 09 Apr 2017 11:52

Hoi, in het muziekwereldje heb ik de naar Guitarjan en ben gitarist maar ben de ook al enige tijd bezig met het proberen opnames te maken in cubase.
Ik werk dus met cubase 8.5 pro op een een pc die draait op windows 10.
werk met komplete 11 ultimate in combinatie met een NI s61 klavier.
verders nog een tyros 4 in bezit en wat gitaren.
gebruik van mics: Rode nt2000, Rode NTK en een Se T2.
nu crasht cubase steeds als ik komplete kontrol opstart en niet bij Battery, FM8 en Reaktor etc.
en zit ook met een latency van 9 en 13ms die misschien veroorzaakt word door yamaha n12 in combinate met windows 10. Volgens mij ook de laatste drivers geinstalleerd.
Het is een heel verhaal maar als iemand mij zou kunnen helpen en die dan nog eens in de buurt van Tilburg woont zou fijn zijn.
BVD
guitarjan

Forum Lid
Forum Lid

Computer: Intel(R) Core i7-3770@3.40GHz
24,0 GB RAM geheugen
64- bits besturingssysteem
windows 10 Pro
DAW: Cubase8.5Pro
Geluidskaart (Audio interface): Yamaha N12
Geluid weergave:: Truth B3031A

Re: crashdump in cubase 8.5 pro

Berichtdoor BillT » 09 Apr 2017 15:55

Hallo Guitarjan,
Met "komplete kontrol opstart" bedoel je dan het aanzetten van de keyboard?
Wat als je voordat je Cubase opstart eerst de keyboard aanzet (Cubase scant hardware bij opstarten)?

Wat de latency betreft, dat is zonder gebruik van plugins op de computer?
Welk buffer grote gebruik je in de driver?
Weet je zeker dat je de laatste firewire drivers voor win 10 hebt?
En ook een firewire kaart met geschikte 1394 Chip Set?
Overigens, 13ms komt ongeveer overeen met een afstand van 4,5 mtr (geluid door lucht).
Maar neem aan dat je dit vraagt aangezien je er 'last' van hebt.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor guitarjan » 10 Apr 2017 20:27

BillT schreef:Hallo Guitarjan,
Met "komplete kontrol opstart" bedoel je dan het aanzetten van de keyboard?
Wat als je voordat je Cubase opstart eerst de keyboard aanzet (Cubase scant hardware bij opstarten)?

Wat de latency betreft, dat is zonder gebruik van plugins op de computer?
Welk buffer grote gebruik je in de driver?
Weet je zeker dat je de laatste firewire drivers voor win 10 hebt?
En ook een firewire kaart met geschikte 1394 Chip Set?
Overigens, 13ms komt ongeveer overeen met een afstand van 4,5 mtr (geluid door lucht).
Maar neem aan dat je dit vraagt aangezien je er 'last' van hebt.

Alvast bedankt voor je reactie Bill.
Als ik komplete kontrol als stand alone opstart doet hij het gewoon maar als ik in cubase hem als vst instrument aanklik dan krijg ik steeds die crashdump : Cubase 8.5.0.69 64 bit 2017.4.9 11.19.dmp steeds natuurlijk met een andere datum. En dat krijg ik niet als ik Fm8, Kontakt en kontour etc opstart. Maar is wel vreemd dat de 1e crashdump is van 1 12 2016 en toen had ik die komplete nog niet. Ik krijg ook trouwens steeds bij opstarten van cubase dat hij wave fils niet kan vinden. Misschien is dat wel de oorzaak van de storingen. Ik heb waves plugins crack geinstalleerd gehad en weer verwijdert omdat het niet werkte. Maar volgens mij is nog alls ervan af van die plugins. Misschien als ik die goed kan verwijderen daawt het ook al opgelost is.
Wat betreft die latency als mensen hier komen inzingen horen een vertraging dus wel lastig. Wat is acceptabel als latency eigenlijk?
guitarjan

Forum Lid
Forum Lid

24,0 GB RAM geheugen
windows 10 Pro

Berichtdoor guitarjan » 10 Apr 2017 21:51

Trouwens de buffersize is 160 en ik gebruik de yamaha n12 als geluids kaart. Waar ik het apparaat van heb gekocht vertelde dat dit de laatste drivers waren. Maar moet je buiten de drivers nog meer
up to date hebben?
guitarjan

Forum Lid
Forum Lid

24,0 GB RAM geheugen
windows 10 Pro

Berichtdoor BillT » 11 Apr 2017 20:40

Hallo Guitarjan,
Ik ben wel benieuwd naar eventueel crashdumps.
Die van Cubase maar mogelijk ook van Komplete kontrol (als die er is staat hij in: \\Documents\Native Instruments\Komplete Kontrol\Crashlogs)
guitarjan schreef:Ik krijg ook trouwens steeds bij opstarten van cubase dat hij wave fils niet kan vinden. Misschien is dat wel de oorzaak van de storingen.

Dit betekend dat Cubase een project probeert te laden waarvan het niet de audio bestanden kan vinden.
Probeer Cubase eens op te starten zonder project. Dus na opstarten via File > Close en dan een nieuw leeg project starten, File > New Project en dan onder More > Empty selecteren. Probeer in dit project eens de Komplete kontrol te laden.
Een ander optie die je kan proberen is Cubase te starten zonder de opgeslagen preferences.
Tijdens opstarten van Cubase (start scherm) Ctrl + Shift + Alt indrukken. Selecteer in de popup: "Disable program preferences". Cubase zal dan met een leeg preferences opstarten (je zult dus je geluidskaart e.d. opnieuw moeten selecteren).
Als hiermee het probleem is opgelost kun je bij de volgende herstart weer Ctrl + Shift + Alt gebruiken maar dan je oude preferences weggooien "Delete program preferences". Helpt het niet dan zal bij een gewone herstart de oude preferences gewoon weer geladen worden.
guitarjan schreef:Wat betreft die latency als mensen hier komen inzingen horen een vertraging dus wel lastig. Wat is acceptabel als latency eigenlijk?

Acceptabel is waar je nagenoeg geen last van hebt ;) .
Bij afspelen (voor mixen of masteren) is latency geen probleem.
Tijden live monitoren (opnemen) is het verschillend wat er gebeurd (een synth met aanzwellend geluid zal minder gauw last van latency hebben), zang heeft het snelst last van latency (we horen onze stem direct in onze hoofd).
Digitaal heeft ALTIJD latency (hierom monitor ik o.a. zang in mijn studio analoog).
Goede (up to date, ook voor de gebruikte besturing systeem) drivers zijn belangrijk om deze laag te houden.
Hier een plaatje uit de cursus Studio Techniek Basis waarin ik uitleg hoe latency opgebouwd wordt.
Delay.gif
Delay.gif (18.02 KiB) 10060 keer bekeken

Gebruik van plug-ins verergerd latency en voor monitoring moeten we zelfs rekening houden met de 'roundtrip' (latency om het digitaal te maken maar ook om het weer analoog te maken).
Zorg dus dat je de laatste (voor windows 10 in jou geval) geluidskaart driver (ook voor de firewire) gebruikt.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor guitarjan » 12 Apr 2017 16:18

Hoi Bill, ik heb geen crashlogs in komplete kontrol alleen in steinberg heb ik crashdumps en de laatste van net:
Cubase 8.5.0.69 64bit 2017.4.12 15:35dmp. En nogmaals alleen krijg ik dit bij het opstarten komplete kontrol als vst instrument in cubase.
guitarjan

Forum Lid
Forum Lid

24,0 GB RAM geheugen
windows 10 Pro

Berichtdoor guitarjan » 12 Apr 2017 16:44

Hoi Bill, wat betreft het opstarten en disable program preferences werkt ook niet want hij start toch steeds op en blijft hangen in het scherm select waves 9.2 plug-ins folder in het laatste opgeslagen project. Terwijl ik waves gewoon niet gebruik. kan hem wel vervolgens gewoon wegklikken maar het blijft vreemd.
guitarjan

Forum Lid
Forum Lid

24,0 GB RAM geheugen
windows 10 Pro

Berichtdoor BillT » 12 Apr 2017 16:54

Voor de meelezers...
GuitarJan monitorde via de computer, hierdoor ontstond de nodige latency.
De Komplete Kontrol issue is niet opgelost in Cubase 8.5 (na de nodige updates bleef probleem).
Uiteindelijk had hij het geluk dat hij kon updaten naar Cubase 9 en doet het probleem zich niet meer voor.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Devine Artist 12A

Terug naar Cubase