Endless rotary encoder in Cubase

Endless rotary encoder in Cubase

Berichtdoor HippoHenk » 02 Mei 2017 13:16

Beste mensen, Ik heb een Samson graphite M25 mini keyboard gekocht (handig voor op het bureau). Er zit een endless rotary encoder op, waarmee ik de jog functie in Cubase wil aansturen (rechtsom draaien om vooruit te spoelen en linksom om achteruit te gaan). De output van de encoder is van 0 tot 127 (absoluut dus). Maar voor het joggen moet je volgens mij relatieve output hebben (dus -1 en 1 ofzo). Ik heb in Cubase een generic remote device aangemaakt, maar kan de jog functie slechts in een richting bewegen totdat ie vastloopt op zijn grenzen van 0 of 127. Er zit bij de Samson een Windows programma om de functies van de diverse knoppen te programmeren, maar ik kan geen instelling vinden waarbij de encoder zowel naar links als naar rechts te gebruiken is. Heeft iemand hier ervaring mee?
HippoHenk

Forum Lid
Forum Lid

Computer: PC met Windows 10 en iPad air2 met IOS11
DAW: Cubase 9.5 pro
Geluidskaart (Audio interface): Steinberg UR22
Geluid weergave:: KRK Rokit 5 G3 en Beyer Dynamic DT 990 pro

Re: Endless rotary encoder in Cubase

Berichtdoor BillT » 03 Mei 2017 10:12

Het is al even geleden (te lang) dat ik in code van MIDI heb zitten spelen.
Dus even uit het blote hoofd :geek: . Je hebt gelijk dat iets als jog werkt met endless encodes.
Hierbij wordt dan data op de control change verstuurd afhankelijk van de draai richting van de encoder.
CW (met de klok mee) 1
CCW (tegen de klok in) 65
Als de encoder van je controller ophoudt met signalen te sturen als het de 1 of 127 heeft bereikt (absoluut) ben je beperkt (gaat het niet lukken).
Blijft het 127 (of 1) sturen bij elke volgende stap dan zou je iets kunnen programmeren. Elk stap hoger dan de vorige of 127 = 1 en elk stap kleiner dan de vorige of 1 = 65.

De grote vraag in deze is echter, wat doet je decoder als het de grens heeft bereikt?
Dit zou je kunnen onderzoeken met een programma als MIDI-OX.

Nu kan ik natuurlijk maar gissen wat je doel is maar als het zou gaan om bijvoorbeeld een plek in je project via je controller te kunnen opzoeken zou je iets anders kunnen overwegen.
Met de pads op je controller zou je er twee kunnen reserveren voor vooruit en achteruit spoelen.
Hiervoor is dan bijvoorbeeld 'shuttle' wel geschikt.
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Berichtdoor HippoHenk » 04 Mei 2017 10:31

Hallo Bill, Het is gelukt! Mijn encoder geeft ook na 127 en onder 1 signaal af en ik heb via de Bome MIDI translator een script gemaakt om de playhead heen en weer te bewegen. Maar ook jouw tweede tip (met de pads) spreekt me wel aan. Ik ga er mee aan de slag en nog bedankt!
HippoHenk

Forum Lid
Forum Lid

Computer: PC met Windows 10 en iPad air2 met IOS11
DAW: Cubase 9.5 pro
Geluidskaart (Audio interface): Steinberg UR22
Geluid weergave:: KRK Rokit 5 G3 en Beyer Dynamic DT 990 pro

Berichtdoor BillT » 04 Mei 2017 12:33

Top. Gelukkig dat het signalen bleef sturen. Veel control plezier. ;)
BillT

Gebruikers-avatar
Site Admin
Site Admin

Computer: Windows 10 (64-bit) - i5-4670K - 16GB Ram
DAW: Cubase Pro 8.5
Geluidskaart (Audio interface): Focusrite Saffire Pro 40
Geluid weergave:: KRK rokit 5 g2, ADAM a77x
Audio Technica ATH-M50XWH, Senheiser HD 280 Pro, Senheiser HD 202, Pioneer SE-M390, AKG K77
Devine Artist 12A

Terug naar Audio Hardware